Schenker Cargo Oy:n runkoliikenteen kehittäminen Kaakkois-Suomen alueella
Lyytikäinen, Juha (2012)
Lyytikäinen, Juha
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Schenker Cargo Oy:n Kaakkois-Suomen runkoliikenteen kehittäminen. Tarkemmin sanottuna opinnäytetyössä tutkittiin aikataulujen sopivuutta tuotantoprosessiin sekä runkokuljetuksissa esiintyviä päällekkäisyyksiä. Tarkastelu kohdistui pääosin Kouvolan terminaalista tapahtuvaan liikenteeseen. Edellä mainittujen kohteiden perusteella pyritään luomaan päivittäiseen toimintaan sopivia ratkaisuja.
Työssä kerättiin tietoa nykytilan selvittämiseksi ja mahdollisten työkalujen luomiseksi helpottamaan päivittäistä toimintaa. Työn tekeminen vaati nykytilan selvittämistä prosessikuvauksena, ja sen perusteella saatiin kerättyä prosessiin liittyvää teoriatietoa. Työn tekemisen aikana tehtiin haastatteluja, että saataisiin mahdollisimman tarkka kuvaus nykytilasta. Työssä käytettiin myös seurantalomaketta kahden viikon ajan. Sen avulla saatiin tarkempaa tietoa, jota voitiin verrata toiminnanohjausjärjestelmästä saataviin tietoihin.
Runkoliikenteen määrä on lähtevän liikenteen osalta todella vähäistä, kun taas saapuvan liikenteen osalta määrät ovat hyvällä tasolla. Aikataulujen sopivuus runkoliikenteeseen on yleisellä tasolla hyvä. Yksittäisiä runkoreittivuoroja tarkasteltaessa aikataulut ovat epätarkkoja. Työn lopussa on esitetty joitakin kehitysehdotuksia, joilla päivittäistä toimintaa voitaisiin parantaa.
Työssä kerättiin tietoa nykytilan selvittämiseksi ja mahdollisten työkalujen luomiseksi helpottamaan päivittäistä toimintaa. Työn tekeminen vaati nykytilan selvittämistä prosessikuvauksena, ja sen perusteella saatiin kerättyä prosessiin liittyvää teoriatietoa. Työn tekemisen aikana tehtiin haastatteluja, että saataisiin mahdollisimman tarkka kuvaus nykytilasta. Työssä käytettiin myös seurantalomaketta kahden viikon ajan. Sen avulla saatiin tarkempaa tietoa, jota voitiin verrata toiminnanohjausjärjestelmästä saataviin tietoihin.
Runkoliikenteen määrä on lähtevän liikenteen osalta todella vähäistä, kun taas saapuvan liikenteen osalta määrät ovat hyvällä tasolla. Aikataulujen sopivuus runkoliikenteeseen on yleisellä tasolla hyvä. Yksittäisiä runkoreittivuoroja tarkasteltaessa aikataulut ovat epätarkkoja. Työn lopussa on esitetty joitakin kehitysehdotuksia, joilla päivittäistä toimintaa voitaisiin parantaa.