Facebook apuna pk-yritysten brändinrakennuksessa ja markkinoinnissa : Case Järvenpään Wiener Paakari Oy
Heikkinen, Netta (2012)
Heikkinen, Netta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204034094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa ja brändin kehittämistä. Opinnäytetyössä mukana ollut case-yritys Järvenpään Wiener Paakari Oy on perinteikäs, lähes 30-vuotisen historian omaava järvenpääläinen leipomo. Yrityksessä ei ollut sen historian aikana määritelty sen arvoja, visiota tai missiota eikä sen brändiä ollut tutkittu. Toimintaa on ohjattu lähinnä mutu-tuntumalla. Työn tavoitteena oli tutkia asiakkaiden mielipiteitä yrityksestä kyselyn avulla. Kyselyyn saatiin yhteensä 75 vastausta, joiden tulosten sekä kirjoittajan omien käsitysten pohjalta yritykselle luotiin brändi-identiteetti ja mietittiin, kuinka brändiä voidaan kehittää jatkossa yrityksen tavoitemielikuvia vastaaviksi.
Tämä opinnäytetyö rakentuu luonnollisesti myös kahdesta eri teoriaosasta. Työn ensimmäinen osa käsittelee brändiä, sen rakentamista sekä hyötyä sekä asiakkaalle että yritykselle. Työssä esitellään Thomas Gadin luoma 4D-brändimalli, jonka neuvoja on sovellettu case-yrityksen käyttöön. Imagon ja maineen osuutta brändiin on myös pohdittu.
Toinen osa käsittelee sosiaalisen median käyttöä yritysten, erityisesti pienten ja keskisuurten, markkinointivälineenä. Työssä pääpaino oli maailman suosituimmalla sosiaalisen median pal-velulla, Facebookilla.
Case-yritykselle luotiin myös Facebook-sivut. Sivujen tavoitteena oli lisätä yrityksen näkyvyyttä ja viedä yritys sinne, mihin sen asiakkaatkin ovat menneet. Sivuille saatiin kerättyä 94 tykkääjää tämän opinnäytetyön tekoprosessin aikana. Facebook-sivujen kehittämiseen luotiin suunnitelma, jossa näkyivät yrityksen uudet bränditavoitteet. Facebook-markkinoinnin tulee tulevaisuudessa perustua näihin brändin ominaisuuksiin, jotta brändiä voidaan vahvistaa ja kehittää.
Tämä opinnäytetyö rakentuu luonnollisesti myös kahdesta eri teoriaosasta. Työn ensimmäinen osa käsittelee brändiä, sen rakentamista sekä hyötyä sekä asiakkaalle että yritykselle. Työssä esitellään Thomas Gadin luoma 4D-brändimalli, jonka neuvoja on sovellettu case-yrityksen käyttöön. Imagon ja maineen osuutta brändiin on myös pohdittu.
Toinen osa käsittelee sosiaalisen median käyttöä yritysten, erityisesti pienten ja keskisuurten, markkinointivälineenä. Työssä pääpaino oli maailman suosituimmalla sosiaalisen median pal-velulla, Facebookilla.
Case-yritykselle luotiin myös Facebook-sivut. Sivujen tavoitteena oli lisätä yrityksen näkyvyyttä ja viedä yritys sinne, mihin sen asiakkaatkin ovat menneet. Sivuille saatiin kerättyä 94 tykkääjää tämän opinnäytetyön tekoprosessin aikana. Facebook-sivujen kehittämiseen luotiin suunnitelma, jossa näkyivät yrityksen uudet bränditavoitteet. Facebook-markkinoinnin tulee tulevaisuudessa perustua näihin brändin ominaisuuksiin, jotta brändiä voidaan vahvistaa ja kehittää.