Metsäopetuksen turvallisuus Haapajärven ammattiopistossa
Eronkoski, Jukka (2012)
Eronkoski, Jukka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174569
Tiivistelmä
Tämän tutkimus- ja kehitystyön tarkoitus oli selvittää Haapajärven ammattiopiston metsäopetuksen tilaa ja toimintamallia turvallisuusnäkökulmasta. Ammattiopisto toimi samalla tämän työn tilaajana. Lisäksi tavoite oli löytää mahdollisia muutostarpeita turvallisuuskäytänteisiin ja muodostaa turvalliseen toimintaan sekä uuden henkilökunnan perehdyttämiseen tarkoitettu työohje. Tutkimuksen yhteydessä tehtiin haastattelu, jonka tavoite oli saada dokumentoitua ja siirrettyä käytäntöön hiljaista tietoa vanhemmilta työntekijöiltä.
Työn pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimushaastattelua, jossa teoriatietona sovellettiin Hirsjärven ja Hurmeen tutkimushaastattelu-kirjaa. Haastattelun yhteydessä tehtiin muistiinpanoja nykyisistä toimin-tamalleista, menneistä ohjeistuksista sekä korjausehdotuksista. Lisäksi tietoa haettiin oppilaitoksen toimintaan kohdistuvasta lainsäädännöstä.
Työn tavoitteellisin tulos eli työohje saatiin luotua. Se sisältää työlajikohtaisen ohjeistuksen manuaaliseen sekä koneelliseen työskentelyyn. Työohje keskittyy erityisesti vaaralliseksi luokiteltuihin ja vaaratilanteita mahdollisesti sisältäviin työlajeihin. Oppilaitokselle haastattelun ohella syntynyt rakentava keskustelu turvallisuudesta ja siihen vaikuttamisesta, vaikutti positiivisesti jokapäiväiseen käyttäytymiseen. Voitiin myös todeta, että oppilaitoksen toiminta noudattaa lainsäädännön asettamia vaatimuksia ja on turvallista, eikä oppilaitoksen toiminta vaadi suuria muutoksia. Tutkimukseen osallistuvien kanta ohjeistuksen laatimiseen, ylläpitoon ja päivittämiseen oli yksimielinen, positiivinen.
Kehitysehdotuksina ja jatkotoimenpiteinä työn ohella tuli esille työohjeen päivittäminen ja ylläpitäminen ja ensiapukoulutuksen kehittäminen, jossa ensiaputaitojen harjoittelu vietäisiin käytännön tilanteisiin.
Työn pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimushaastattelua, jossa teoriatietona sovellettiin Hirsjärven ja Hurmeen tutkimushaastattelu-kirjaa. Haastattelun yhteydessä tehtiin muistiinpanoja nykyisistä toimin-tamalleista, menneistä ohjeistuksista sekä korjausehdotuksista. Lisäksi tietoa haettiin oppilaitoksen toimintaan kohdistuvasta lainsäädännöstä.
Työn tavoitteellisin tulos eli työohje saatiin luotua. Se sisältää työlajikohtaisen ohjeistuksen manuaaliseen sekä koneelliseen työskentelyyn. Työohje keskittyy erityisesti vaaralliseksi luokiteltuihin ja vaaratilanteita mahdollisesti sisältäviin työlajeihin. Oppilaitokselle haastattelun ohella syntynyt rakentava keskustelu turvallisuudesta ja siihen vaikuttamisesta, vaikutti positiivisesti jokapäiväiseen käyttäytymiseen. Voitiin myös todeta, että oppilaitoksen toiminta noudattaa lainsäädännön asettamia vaatimuksia ja on turvallista, eikä oppilaitoksen toiminta vaadi suuria muutoksia. Tutkimukseen osallistuvien kanta ohjeistuksen laatimiseen, ylläpitoon ja päivittämiseen oli yksimielinen, positiivinen.
Kehitysehdotuksina ja jatkotoimenpiteinä työn ohella tuli esille työohjeen päivittäminen ja ylläpitäminen ja ensiapukoulutuksen kehittäminen, jossa ensiaputaitojen harjoittelu vietäisiin käytännön tilanteisiin.