Uuden, musiikkialalle pyrkivän artistin kohdalla tehtävä imagon rakennus: case Arttu Wiskari
Rintala, Janne; Ropponen, Mikko (2009)
Rintala, Janne
Ropponen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033624
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, rakennetaanko Suomessa uudelle artistille järjestelmällisesti imagoa, vaikuttaako valmis imago levytyssopimuksen saamiseen ja onko imagon rakentelu edes tarpeellista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko aloittelevan artistin uraa edistää rakentamalla hänelle tietynlainen imago.
Teoriaosuudessa käsitellään imagon ja musiikkituotteen teorioita ja selvennetään mm. seuraavia käsitteitä: imago ja sen relationaalinen malli, artistin tarina, tuote, tyyli ja tahto. Tutkimus on rajattu koskemaan Suomen markkinoille pyrkivään, pop& rock- musiikkia suomeksi esittävään artistiin, Arttu Wiskariin. Toisaalta, hieman sovellettuna työstä ja sen tuloksista on hyötyä myös muille kotimaan markkinoille haluaville uusille artisteille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena, kysely teema- ja avoinhaastatteluiden hybridinä. Aineistoa varten haastateltiin henkilöitä, jotka vaikuttavat eri tehtävissä Suomen musiikkialalla. Tutkimusosion kysymysten vastaukset litteroitiin ja analysoitiin, jonka pohjalta kirjoitettiin työn johtopäätökset. Vastauksissa ilmeni nopeasti suuri yhdenmukaisuus, joka antoi selkeän ja luotettavan kuvan tutkittavasta aiheesta.
Tutkimustulosten, teoriapohjan ja tekijöiden oman introspektion avulla voidaan sanoa, että kaikki lähtee artistista joko löytyvästä tai puuttuvasta karismasta ja tähtipölystä. Lisäksi Imagon on syytä olla aito, mikäli artistille suunnitellaan pitkäikäistä uraa. Valmis imago auttaa tuotteen myymistä ja markkinoille positioimista, mutta myös muut seikat kuten tuuri, nousevat musiikkialalla merkittäväksi muuttujaksi. Artistin esittämä musiikkigenre vaikuttaa siihen, kuinka paljon imagoa on syytä miettiä ennen parrasvaloihin astumista. Alan ennustettavuus on huono ja tämän vuoksi artistin uraa pääsääntöisesti rahoittavat levy- yhtiöt pelaavat upporikasta tai rutiköyhää sijoitustensa kanssa.
Tutkimus ei mullistanut maata imagon rakentamiseen liityvissä osa- alueissa, mutta siitä on varmasti hyötyä Arttu Wiskarin uraa koskevien päätösten tekemisissä tulevaisuudessa. Koimme opinnäytetyön tekemisen kiinnostavaksi ja hyödylliseksi, koska olemme uteliaita eri musiikkialan näkökulmia kohtaan.
Wiskarille tavoiteltu levytyssopimus jäi toistaiseksi saavuttamatta, mutta tällä hetkellä artisti levyttää debyyttialbumiaan omarahoitteisesti.
Teoriaosuudessa käsitellään imagon ja musiikkituotteen teorioita ja selvennetään mm. seuraavia käsitteitä: imago ja sen relationaalinen malli, artistin tarina, tuote, tyyli ja tahto. Tutkimus on rajattu koskemaan Suomen markkinoille pyrkivään, pop& rock- musiikkia suomeksi esittävään artistiin, Arttu Wiskariin. Toisaalta, hieman sovellettuna työstä ja sen tuloksista on hyötyä myös muille kotimaan markkinoille haluaville uusille artisteille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena, kysely teema- ja avoinhaastatteluiden hybridinä. Aineistoa varten haastateltiin henkilöitä, jotka vaikuttavat eri tehtävissä Suomen musiikkialalla. Tutkimusosion kysymysten vastaukset litteroitiin ja analysoitiin, jonka pohjalta kirjoitettiin työn johtopäätökset. Vastauksissa ilmeni nopeasti suuri yhdenmukaisuus, joka antoi selkeän ja luotettavan kuvan tutkittavasta aiheesta.
Tutkimustulosten, teoriapohjan ja tekijöiden oman introspektion avulla voidaan sanoa, että kaikki lähtee artistista joko löytyvästä tai puuttuvasta karismasta ja tähtipölystä. Lisäksi Imagon on syytä olla aito, mikäli artistille suunnitellaan pitkäikäistä uraa. Valmis imago auttaa tuotteen myymistä ja markkinoille positioimista, mutta myös muut seikat kuten tuuri, nousevat musiikkialalla merkittäväksi muuttujaksi. Artistin esittämä musiikkigenre vaikuttaa siihen, kuinka paljon imagoa on syytä miettiä ennen parrasvaloihin astumista. Alan ennustettavuus on huono ja tämän vuoksi artistin uraa pääsääntöisesti rahoittavat levy- yhtiöt pelaavat upporikasta tai rutiköyhää sijoitustensa kanssa.
Tutkimus ei mullistanut maata imagon rakentamiseen liityvissä osa- alueissa, mutta siitä on varmasti hyötyä Arttu Wiskarin uraa koskevien päätösten tekemisissä tulevaisuudessa. Koimme opinnäytetyön tekemisen kiinnostavaksi ja hyödylliseksi, koska olemme uteliaita eri musiikkialan näkökulmia kohtaan.
Wiskarille tavoiteltu levytyssopimus jäi toistaiseksi saavuttamatta, mutta tällä hetkellä artisti levyttää debyyttialbumiaan omarahoitteisesti.