PÄÄTÖKSENTEKO KOMENTOSILLALLA : - Full scale -simulaatiomalli luotsauksen poikkeustilanteesta
Kaprio, Timo (2012)
Kaprio, Timo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204728
Tiivistelmä
Komentosiltatyöskentely laivalla on työskentelyä, jossa noudatetaan kansainvälisiä alusturvallisuutta koskevia määräyksiä ja säädöksiä. Komentosiltatyöskentely tapahtuu ilmapiirissä, jossa informaation kulku on mutkatonta ja tarvittava tieto tavoittaa kaikki aluksen turvallisen kulkuun osallistuvat vastuulliset henkilöt. Tällaisena esi-merkkitapauksena voidaan pitää esim. luotsaustilannetta, jolloin komentosillalla on aluksen oman päällikön ja perämiehen lisäksi yksi ulkopuolinen neuvonantaja eli luotsi. Tällaisessa tilanteessa vaaditaan esteetöntä informaation kulkua, jotta onnettomuuksiin johtavia erikoistilanteita ei syntyisi.
Tämän opinnäyteyön teoreettisessa osuudessa kuvataan turvalliseen komentosiltatyös-kentelyyn vaikuttavia tekijöitä: vahtipäällikön ja luotsin tehtäviä komentosillalla, pää-töksentekoa ja päätöksentekoon komentosillalla vaikuttavia häiriötekijöitä sekä niiden hallintakeinoja. Simulaatiota oppimisen välineenä kuvataan yhtenä keinona harjoitella turvallisesti vaativia tilanteita. Työn teoreettisessa osuudessa käytettiin tieteellistä kir-jallista aineistoa, julkaisuja sekä koti- että ulkomailta.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa laadittiin komentosiltatyöskentelystä laivasimu-laattorille päätöksenteon poikkeustilanneharjoite. Harjoitteen toimivuutta testattiin käyttäen koehenkilöinä kolmea merikapteeniopiskelijaa ja kolmea luotsia. Harjoite tallennettiin videolle. Videosta havainnoitiin koehenkilöiden tiimityön periaatteiden hallintaa. Toisena tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelulla kerättiin tietoa koehenkilöiden kokemuksesta komentosiltatyöskentelys-tä, toiminnasta ajon suunnittelussa ja toteutuksessa sekä simulaation todenmukaisuu-desta. Koehenkilöiksi valituilla oli tarvittavat vaatimukset komentosiltatyöskentelyyn niin aluksenkäsittelyn kuin pätevyyksien kannalta.
Simuloitu poikkeustilanneharjoite osoittautui olevan toimiva malli poikkeustilanteiden harjoitteluun päätöksentekovirheiden vähentämiseksi komentosillalla. Tämän mallin tai tämänkaltaisten ”full scale” -simulaatiomallien hyödyntäminen jatkossa merenkulun koulutuksessa sekä luotsien perus- että täydennyskoulutuksissa olisi askel kohti turvallisempaa merenkulkua.
Tämän opinnäyteyön teoreettisessa osuudessa kuvataan turvalliseen komentosiltatyös-kentelyyn vaikuttavia tekijöitä: vahtipäällikön ja luotsin tehtäviä komentosillalla, pää-töksentekoa ja päätöksentekoon komentosillalla vaikuttavia häiriötekijöitä sekä niiden hallintakeinoja. Simulaatiota oppimisen välineenä kuvataan yhtenä keinona harjoitella turvallisesti vaativia tilanteita. Työn teoreettisessa osuudessa käytettiin tieteellistä kir-jallista aineistoa, julkaisuja sekä koti- että ulkomailta.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa laadittiin komentosiltatyöskentelystä laivasimu-laattorille päätöksenteon poikkeustilanneharjoite. Harjoitteen toimivuutta testattiin käyttäen koehenkilöinä kolmea merikapteeniopiskelijaa ja kolmea luotsia. Harjoite tallennettiin videolle. Videosta havainnoitiin koehenkilöiden tiimityön periaatteiden hallintaa. Toisena tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelulla kerättiin tietoa koehenkilöiden kokemuksesta komentosiltatyöskentelys-tä, toiminnasta ajon suunnittelussa ja toteutuksessa sekä simulaation todenmukaisuu-desta. Koehenkilöiksi valituilla oli tarvittavat vaatimukset komentosiltatyöskentelyyn niin aluksenkäsittelyn kuin pätevyyksien kannalta.
Simuloitu poikkeustilanneharjoite osoittautui olevan toimiva malli poikkeustilanteiden harjoitteluun päätöksentekovirheiden vähentämiseksi komentosillalla. Tämän mallin tai tämänkaltaisten ”full scale” -simulaatiomallien hyödyntäminen jatkossa merenkulun koulutuksessa sekä luotsien perus- että täydennyskoulutuksissa olisi askel kohti turvallisempaa merenkulkua.