Terveys 8-vuotiaiden koululaisten kuvaamana
Väyrynen, Merja; Jokikokko, Päivi (2012)
Väyrynen, Merja
Jokikokko, Päivi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184621
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla 8-vuotiaiden koululaisten kokemuksia terveydestä. Tutkimus oli osa TUKEVA-hanketta, jossa kehitetään Oulun seudun lasten, nuorten ja lapsiper-heiden hyvinvointia. Tutkimustyön toimeksiantajana olivat Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikkö sekä Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (POSKE).
Tutkimus toteutettiin ainekirjoituksena ja ryhmähaastatteluna. Ainekirjoitukseen osallistui 16 ja ryh-mähaastatteluun 6 toisen luokan oppilasta. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja tuloksia havainnollistettiin kuvioilla, taulukoilla ja koululaisten suorilla lainauksilla.
Tutkimustulosten mukaan koululaiset kuvasivat terveyttä ja keinoja edistää omaa terveyttään laajasti. Koululaiset kuvasivat terveyttä voimavarana, joka ilmeni hyvinvointina, psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena toimintakykynä, terveellisenä ravitsemuksena sekä nukkumisena. Terveys nähtiin toiminnan, kuten liikkumisen ja harrastamisen mahdollistajana. Koululaiset kokivat voivansa edistää omaa terveyttään noudattamalla terveellisiä elämäntapoja. Terveellisiin elämäntapoihin he liittivät liikkumisesta, ravitsemuksesta, pukeutumisesta ja riittävästä levosta huolehtimisen. Tietoa terveydestä ja terveellisistä elämäntavoista koululaiset kertoivat saavansa eniten omilta vanhemmiltaan. Lisäksi koululaiset saivat tietoa kouluterveydenhoitajalta ja lääkäriltä. Kodin merkitys oli suuri koululaisten maailmassa terveyttä edistävänä ja tukevana yhteisönä.
Tutkimustulokset osoittivat, että alakouluikäisillä lapsilla on paljon tietoa terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Lapset kykenevät olemaan tutkimuksen kohteena ja tarkastelemaan omaa terveyttään ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustulokset olivat yhdensuuntaiset aikaisem-pien lasten terveysnäkemyksiä ja -käsityksiä tarkastelleiden tutkimusten kanssa. Tuloksia voivat hyödyntää koululaisten hyvinvoinnista kiinnostuneet tahot, kuten koulu ja kouluterveydenhuolto koululaisten terveysohjauksen, terveyden edistämisprojektien, teemapäivien suunnittelussa sekä kodin että koulun välisessä yhteistyössä ja sen kehittämisessä terveyteen liittyvissä asioissa.
Tutkimus toteutettiin ainekirjoituksena ja ryhmähaastatteluna. Ainekirjoitukseen osallistui 16 ja ryh-mähaastatteluun 6 toisen luokan oppilasta. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja tuloksia havainnollistettiin kuvioilla, taulukoilla ja koululaisten suorilla lainauksilla.
Tutkimustulosten mukaan koululaiset kuvasivat terveyttä ja keinoja edistää omaa terveyttään laajasti. Koululaiset kuvasivat terveyttä voimavarana, joka ilmeni hyvinvointina, psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena toimintakykynä, terveellisenä ravitsemuksena sekä nukkumisena. Terveys nähtiin toiminnan, kuten liikkumisen ja harrastamisen mahdollistajana. Koululaiset kokivat voivansa edistää omaa terveyttään noudattamalla terveellisiä elämäntapoja. Terveellisiin elämäntapoihin he liittivät liikkumisesta, ravitsemuksesta, pukeutumisesta ja riittävästä levosta huolehtimisen. Tietoa terveydestä ja terveellisistä elämäntavoista koululaiset kertoivat saavansa eniten omilta vanhemmiltaan. Lisäksi koululaiset saivat tietoa kouluterveydenhoitajalta ja lääkäriltä. Kodin merkitys oli suuri koululaisten maailmassa terveyttä edistävänä ja tukevana yhteisönä.
Tutkimustulokset osoittivat, että alakouluikäisillä lapsilla on paljon tietoa terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Lapset kykenevät olemaan tutkimuksen kohteena ja tarkastelemaan omaa terveyttään ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustulokset olivat yhdensuuntaiset aikaisem-pien lasten terveysnäkemyksiä ja -käsityksiä tarkastelleiden tutkimusten kanssa. Tuloksia voivat hyödyntää koululaisten hyvinvoinnista kiinnostuneet tahot, kuten koulu ja kouluterveydenhuolto koululaisten terveysohjauksen, terveyden edistämisprojektien, teemapäivien suunnittelussa sekä kodin että koulun välisessä yhteistyössä ja sen kehittämisessä terveyteen liittyvissä asioissa.