ELY-keskusten hukkakauravalvonnat : Selvitys nykytilasta ja pohdintaa tulevasta
Soppa, Anne (2012)
Soppa, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244910
Tiivistelmä
Hukkakaura on yksivuotinen, nopeasti leviävä, ja vaikeasti torjuttava rikkakasvi. Hukkakauran saastuttamaa peltoalaa on Suomessa nykyisin 350 000 hehtaaria eli 15,5 % viljelypinta-alasta. Laki hukkakauran torjunnasta pyrkii torjumaan hukkakauraa ja estämään sen leviämisen. Peltoalaperusteisten tukien saannin yhtenä perusteena on hukkakauran torjunnasta huolehtiminen. Useimpiin tukiin liittyen hukkakauran torjuntaa valvotaan täydentävien ehtojen osana.
Hukkakauralain ja täydentävien ehtojen valvonnat suoritetaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa. Hukkakauralain valvonnan ohjauksesta vastaa Elintarviketurvallisuusvirasto, ja täydentävien ehtojen ohjaus kuuluu Maaseutuvirastolle. Viljelijää velvoittavan päätöksen hukkakauralain noudattamatta jättämisestä voi antaa kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen. Täydentävien ehtojen osalta päätöksen tekee ELY-keskus.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kysely ELY-keskusten virkamiehille hukkakauravalvontojen toimintatapojen ja linjausten selvittämiseksi. Kysely tehtiin niiden kahdeksan ELY-keskusen edustajille, joiden alueella hukkakauran saastuttama viljelypinta-ala ylittää 10 %. Lisäksi suoritettiin sähköpostihaastatteluja neljän kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja Eviran hukkakaura-asiantuntijalle heidän näkökulmiensa selvittämiseksi.
Hukkakauralain mukaiset valvonnat esitetään siirrettäväksi maaseutuelinkeinoviranomaisille, joille tehtävä lain mukaan jo nyt kuuluu. Tiedonsiirtoa esitetään tehostettavaksi katselmuspöytäkirjoin tapahtuvaksi siten, että tukivalvonnan yhteydessä havaituista hukkakaura-aloista siirtyy tieto kuntaan yhden katselmuskäynnin periaatteella. Vastaavasti kuntien toteamista torjunnan laiminlyönneistä voidaan ELY-keskuksessa tehdä valvonta. Monet meneillään olevat kehityshankkeet, mm. kuntien maataloushallinnon yhteistoiminta-alueiden perustaminen, maataloushallinnon tietojärjestelmien uudistaminen ja sähköisen tukihaun yleistyminen, tukevat hukkakauravalvonnan kehittämistä tällä hetkellä.
Hukkakauralain ja täydentävien ehtojen valvonnat suoritetaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa. Hukkakauralain valvonnan ohjauksesta vastaa Elintarviketurvallisuusvirasto, ja täydentävien ehtojen ohjaus kuuluu Maaseutuvirastolle. Viljelijää velvoittavan päätöksen hukkakauralain noudattamatta jättämisestä voi antaa kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen. Täydentävien ehtojen osalta päätöksen tekee ELY-keskus.
Opinnäytetyötä varten tehtiin kysely ELY-keskusten virkamiehille hukkakauravalvontojen toimintatapojen ja linjausten selvittämiseksi. Kysely tehtiin niiden kahdeksan ELY-keskusen edustajille, joiden alueella hukkakauran saastuttama viljelypinta-ala ylittää 10 %. Lisäksi suoritettiin sähköpostihaastatteluja neljän kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle ja Eviran hukkakaura-asiantuntijalle heidän näkökulmiensa selvittämiseksi.
Hukkakauralain mukaiset valvonnat esitetään siirrettäväksi maaseutuelinkeinoviranomaisille, joille tehtävä lain mukaan jo nyt kuuluu. Tiedonsiirtoa esitetään tehostettavaksi katselmuspöytäkirjoin tapahtuvaksi siten, että tukivalvonnan yhteydessä havaituista hukkakaura-aloista siirtyy tieto kuntaan yhden katselmuskäynnin periaatteella. Vastaavasti kuntien toteamista torjunnan laiminlyönneistä voidaan ELY-keskuksessa tehdä valvonta. Monet meneillään olevat kehityshankkeet, mm. kuntien maataloushallinnon yhteistoiminta-alueiden perustaminen, maataloushallinnon tietojärjestelmien uudistaminen ja sähköisen tukihaun yleistyminen, tukevat hukkakauravalvonnan kehittämistä tällä hetkellä.