VAIHTO-OPISKELIJANA JYVÄSKYLÄN AMMATTIKORKEAKOULUSSA : Opiskelijoiden kokemuksia
Kalmukoski, Laura (2012)
Kalmukoski, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin työn ohjaajalta, Jorma Kanaselta. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän
ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijat. Tarkoituksena työssä oli selvittää vaihto-opiskelijoiden
motiiveja Jyväskylän ammattikorkeakoulun valinnalle sekä heidän tyytyväisyyttään koulun palveluihin,
opetukseen ja ohjaukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin metodein. Kysely lähetettiin
sähköpostitse kaikille tutkimuksen tekohetkellä JAMKissa opiskeleville vaihto-opiskelijoille, jotka
opiskelevat Suomessa yli 3 kuukautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeimmät syyt vaihtoon hakeutumiselle olivat henkilökohtaisen
kasvun edistäminen, kielitaidon parantaminen, halu tutustua vieraisiin kulttuureihin sekä seikkailumieli.
Suomi kiinnosti opiskelijoita paitsi eksoottisuutensa vuoksi, myös englanninkielisen kurssitarjonnan
sekä arvostetun koulutusjärjestelmän ja opetuksen tason ansiosta.
Yleisesti vaihto-opiskelijat olivat erittäin tyytyväisiä Jyväskylän ammattikorkeakoulun palveluihin ja
ohjaukseen. Ainoastaan suomen kielen opetukseen oltiin hyvin pettyneitä. Opetuksen tasoon ei
myöskään oltu täysin tyytyväisiä, vaikka odotukset tässä suhteessa olivat korkealla. Oltiin myös sitä
mieltä, että opettajat eivät kohtele vaihto-opiskelijoita samalla tavalla kuin tutkinto-opiskelijoita.
Erittäin tyytyväisiä vaihto-opiskelijat olivat moderneihin tietokoneisiin ja muihin laitteisiin sekä vaihtoa
ennen ja vaihdon aikana saatuun ohjaukseen. Eri koulutusohjelmien ja kansallisuuksien välillä
vastauksissa oli hyvin pieniä eroja.
Tutkimuksen tuloksena syntyi myös kehitysehdotuksia. Erityisesti suomen kielen opetus, ensimmäisen
viikon orientaatiopäivät sekä kurssivalintojen helpottaminen voisivat olla kehityskohteita oppilaitokselle.
Suomen kielen opetuksessa ongelmana olivat suuret opetusryhmät sekä vähäinen kontaktiopetus.
Suurin osa saadusta palautteesta oli kuitenkin positiivista.
ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijat. Tarkoituksena työssä oli selvittää vaihto-opiskelijoiden
motiiveja Jyväskylän ammattikorkeakoulun valinnalle sekä heidän tyytyväisyyttään koulun palveluihin,
opetukseen ja ohjaukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin metodein. Kysely lähetettiin
sähköpostitse kaikille tutkimuksen tekohetkellä JAMKissa opiskeleville vaihto-opiskelijoille, jotka
opiskelevat Suomessa yli 3 kuukautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan tärkeimmät syyt vaihtoon hakeutumiselle olivat henkilökohtaisen
kasvun edistäminen, kielitaidon parantaminen, halu tutustua vieraisiin kulttuureihin sekä seikkailumieli.
Suomi kiinnosti opiskelijoita paitsi eksoottisuutensa vuoksi, myös englanninkielisen kurssitarjonnan
sekä arvostetun koulutusjärjestelmän ja opetuksen tason ansiosta.
Yleisesti vaihto-opiskelijat olivat erittäin tyytyväisiä Jyväskylän ammattikorkeakoulun palveluihin ja
ohjaukseen. Ainoastaan suomen kielen opetukseen oltiin hyvin pettyneitä. Opetuksen tasoon ei
myöskään oltu täysin tyytyväisiä, vaikka odotukset tässä suhteessa olivat korkealla. Oltiin myös sitä
mieltä, että opettajat eivät kohtele vaihto-opiskelijoita samalla tavalla kuin tutkinto-opiskelijoita.
Erittäin tyytyväisiä vaihto-opiskelijat olivat moderneihin tietokoneisiin ja muihin laitteisiin sekä vaihtoa
ennen ja vaihdon aikana saatuun ohjaukseen. Eri koulutusohjelmien ja kansallisuuksien välillä
vastauksissa oli hyvin pieniä eroja.
Tutkimuksen tuloksena syntyi myös kehitysehdotuksia. Erityisesti suomen kielen opetus, ensimmäisen
viikon orientaatiopäivät sekä kurssivalintojen helpottaminen voisivat olla kehityskohteita oppilaitokselle.
Suomen kielen opetuksessa ongelmana olivat suuret opetusryhmät sekä vähäinen kontaktiopetus.
Suurin osa saadusta palautteesta oli kuitenkin positiivista.