Erityisopetuksen kehittäminen mielenterveyskuntoutujien valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa Helsingin Diakoniaopistossa
Rauhala, Riitta (2007)
Rauhala, Riitta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909024235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909024235
Tiivistelmä
Hanke pyrkii luomaan erityisopetuksen kehittämisen välineitä tietoverkkoon siirretyn EMIR-OPS järjestelmän avulla. Em. järjestelmä pitää sisällään opetussuunnitelman, jota on pyritty avaamaan selkeäksi ja yksiselitteiseksi työvälineeksi jokaiselle erityisopetuksen opettajalle. Se pitää sisällään eri oppiaineet ja niiden yksityiskohtaiset sisällöt. Lisäksi järjestelmään kuuluvat eritasoiset tehtävät jokaiselle opiskelijalle ja lisäksi lisätehtäviä niitä tarvitseville. Jokainen opettaja voi laatia oman kohderyhmänsä mukaiset sisällöt em. lisäksi.
Kehittämishankkeen alkuun vaikuttivat puuttuvat oppimateriaalit valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen puolella sekä suuri työmäärä, joka on kulunut aineistojen hankintaan ja muokkaukseen oppitunteja varten. Selkeänä tavoitteena on ollut yhteisen materiaalin saatavuuden luominen ja oppisisältöjen laadun varmistaminen sen lisäksi, että erityisopiskelijoille voidaan näin saada enemmän yksilöllistä opetusta ja aikaa heidän yksilöllisten tarpeidensa kuulemiseen. Erilaisten tutkimusten mukaan opiskelijat toivovat parannusta juuri tähän. Ratkaisukeskeisen menetelmän keinoin lähdimme vastaamaan näihin kysymyksiin oppilaitoksen valmentavan koulutuksen puolella.
EMIR-OPS:iin on liitetty opiskelijan opintojen kaikki vaiheet lähtien hakuprosessista jatko-opintoihin saattamiseen. Näin se pitää sisällään oppiaineiden lisäksi koulutuksen hakulomakkeen ja valintakriteeritaulukon, opiskelijan HOJKS:in (henkilökohtainen opiskelun järjestämistä koskeva suunnitelma) ja HOPS:in (henkilökohtainen opintosuunnitelma) ja oppilaitoksen tarjoamat muut palvelut.
EMIR-OPS:in avulla luodaan jatkossa mahdollisuus räätälöidympään opiskeluun, jolloin se pitää sisällään eritasoista materiaalia ja eritasoisia kokeita jokaisen opiskelijan mukaan. Verkko-opiskelu tulee myös mahdolliseksi ja opiskelijat voivat itsenäisemmin edetä opinnoissaan. Mielenterveyskuntoutujien kohdalla erityistä on opiskelijoiden hyvin erilaiset koulutustaustat eli mukana valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen tunneilla on sekä yliopistosta valmistuneita että peruskoulun käyneitä opiskelijoita.
Kehittämishanke jatkuu edelleen ja sitä tehdään yhteistyössä koko työryhmän, kirjaston ja atk-työntekijöiden kesken. Työ on saanut hyvän vastaanoton ja sen tuottama ajansäästö yksittäisen opettajan kohdalla on jo havaittu. Opiskelijoiden palautteita seurataan jatkossakin ja uskomme pääsevämme sekä opintojen räätälöinnin että opiskelijoiden tukemisen osalta heille paremmin sopivaan tulokseen.
Kehittämishankkeen alkuun vaikuttivat puuttuvat oppimateriaalit valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen puolella sekä suuri työmäärä, joka on kulunut aineistojen hankintaan ja muokkaukseen oppitunteja varten. Selkeänä tavoitteena on ollut yhteisen materiaalin saatavuuden luominen ja oppisisältöjen laadun varmistaminen sen lisäksi, että erityisopiskelijoille voidaan näin saada enemmän yksilöllistä opetusta ja aikaa heidän yksilöllisten tarpeidensa kuulemiseen. Erilaisten tutkimusten mukaan opiskelijat toivovat parannusta juuri tähän. Ratkaisukeskeisen menetelmän keinoin lähdimme vastaamaan näihin kysymyksiin oppilaitoksen valmentavan koulutuksen puolella.
EMIR-OPS:iin on liitetty opiskelijan opintojen kaikki vaiheet lähtien hakuprosessista jatko-opintoihin saattamiseen. Näin se pitää sisällään oppiaineiden lisäksi koulutuksen hakulomakkeen ja valintakriteeritaulukon, opiskelijan HOJKS:in (henkilökohtainen opiskelun järjestämistä koskeva suunnitelma) ja HOPS:in (henkilökohtainen opintosuunnitelma) ja oppilaitoksen tarjoamat muut palvelut.
EMIR-OPS:in avulla luodaan jatkossa mahdollisuus räätälöidympään opiskeluun, jolloin se pitää sisällään eritasoista materiaalia ja eritasoisia kokeita jokaisen opiskelijan mukaan. Verkko-opiskelu tulee myös mahdolliseksi ja opiskelijat voivat itsenäisemmin edetä opinnoissaan. Mielenterveyskuntoutujien kohdalla erityistä on opiskelijoiden hyvin erilaiset koulutustaustat eli mukana valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen tunneilla on sekä yliopistosta valmistuneita että peruskoulun käyneitä opiskelijoita.
Kehittämishanke jatkuu edelleen ja sitä tehdään yhteistyössä koko työryhmän, kirjaston ja atk-työntekijöiden kesken. Työ on saanut hyvän vastaanoton ja sen tuottama ajansäästö yksittäisen opettajan kohdalla on jo havaittu. Opiskelijoiden palautteita seurataan jatkossakin ja uskomme pääsevämme sekä opintojen räätälöinnin että opiskelijoiden tukemisen osalta heille paremmin sopivaan tulokseen.