Facebook applikationsutveckling : En analys och guide
Klinkmann, Samuel (2012)
Klinkmann, Samuel
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046324
Tiivistelmä
Facebook har blivit det ledande sociala nätverket på nätet. Facebook erbjuder även mycket goda möjligheter för företag att presentera sig, skapa sig ett brand på sidan och utveckla nya försäljningsinitiativ. Arcada har redan en tid haft en Facebook-sida. Nu ville de satsa mera på den och därför prova på att göra en kampanj i form av en facebook-applikation. Detta gjordes i och med deras brandförnyelse för läsåret 2011-2012.
Detta examensarbete analyserar applikationen jag gjort tillsammans med skolan och re-klambyrån McCann och är tänkt att fungera som en guide för folk som ämnat jobba med något liknande. Den tar även upp två andra kampanjer, det vill säga applikationer skapade för företagen Musch samt K-Citymarket, och visar vad det är de gjort för att lyckas med sina applikationer. Examensarbetet är ämnat för folk i den digitala branschen men vidrör starkt marknadsföring på Facebook i största allmänhet. I arbetet framkommer att det inte finns något recept för hur man varje gång kommer att lyckas med en applikation. Genom att både lyckas och misslyckas får man en större kunskap om hur man skall gå tillväga i framtida projekt. Facebook has become the leading social network online. Facebook also offers great op-portunities for companies to introduce themselves, to create a brand on the website and to develop new sales initiatives. Arcada – University of Applied Sciences had a Facebook page for some time. Now they wanted to put more effort on the Facebook page and therefore create a campaign in the form of a Facebook application. This was done as a part of the redesign of their brand for the academic year of 2011-2012.
This thesis analyzes the application I made together with the school and the advertising agency McCann and it is meant to serve as a guide for people who intend to work with similar projects. It also discusses two other campaigns, which also were made in the form of Facebook applications. These were from the companies Musch and K-Citymarket, and the thesis shows what they have done in order to be successful with their applications. The thesis is meant for people in the digital industry but touches marketing on Facebook in general. The thesis shows that there isn't a recipe for how to create a successful appli-cation. By both succeeding and failing you get a better understanding on how to go about in future projects.
Detta examensarbete analyserar applikationen jag gjort tillsammans med skolan och re-klambyrån McCann och är tänkt att fungera som en guide för folk som ämnat jobba med något liknande. Den tar även upp två andra kampanjer, det vill säga applikationer skapade för företagen Musch samt K-Citymarket, och visar vad det är de gjort för att lyckas med sina applikationer. Examensarbetet är ämnat för folk i den digitala branschen men vidrör starkt marknadsföring på Facebook i största allmänhet. I arbetet framkommer att det inte finns något recept för hur man varje gång kommer att lyckas med en applikation. Genom att både lyckas och misslyckas får man en större kunskap om hur man skall gå tillväga i framtida projekt.
This thesis analyzes the application I made together with the school and the advertising agency McCann and it is meant to serve as a guide for people who intend to work with similar projects. It also discusses two other campaigns, which also were made in the form of Facebook applications. These were from the companies Musch and K-Citymarket, and the thesis shows what they have done in order to be successful with their applications. The thesis is meant for people in the digital industry but touches marketing on Facebook in general. The thesis shows that there isn't a recipe for how to create a successful appli-cation. By both succeeding and failing you get a better understanding on how to go about in future projects.