Tuotteistetut palvelut yhdistysten toiminnassa : Tuotteistamisopas kolmannelle sektorille
Kortelainen, Petra (2012)
Kortelainen, Petra
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066490
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa on suunniteltu ja toteutettu tuotteistamisopas kolmannelle sektorille. Oppaan tekemisen lähtökohtana on ollut tarve kehittää konkreettinen työväline yhdistysten palveluiden tuotteistamisprosessiin.
Kehittämishankkeelle on ollut yhteiskunnallinen tilaus järjestöpalveluiden kysynnän kasvamisen vuoksi. Palvelurakenteiden muutosten vuoksi yhdistysten asema palveluiden tuottajana on kasvanut. Yhdistysten on kyettävä tarjoamaan markkinaehtoisia ja kilpailukykyisiä palveluita. Palveluiden tuotteistamisella pyritään järjestön toiminnan räätälöimistä kilpailukykyisiksi.
Kehittämisprosessin osatekijät koostuvat paitsi kehittämisprosessin kuvaamisesta myös tarveanalyysin tuloksista. Tarveanalyysilla selvitin millaiselle toimintatavalle yhdistyksillä on tarvetta kartoittamalla kehittämishankkeen tilaajan, Suomen Pakolaisavun Järjestöhautomon tarpeet. Järjestöhautomon kohde-ryhmänä ovat maahanmuuttajajärjestöt. Täten kartoitin myös maahanmuuttajajärjestöjen tarpeet. Kehit-tämishankkeen tukena toimi järjestö, Suomen 4H-liitto, joka on tehnyt palveluiden tuotteistamista useita vuosia. Lisäksi huomioin hankkeessa sekä tilaajan että kohderyhmän tarpeet. Perehdyin 4H:n tuotteis-tusprosessiin haastattelun ja julkaisujen avulla, jotka antoivat konkreettisia apuvälineitä kehittämishank-keelle.
Palveluiden tuotteistamisprosessin arvioinnin avulla sekä kehittämishankkeen kokemuksia hyödyntäen olen rakentanut järjestöjen palveluiden tuotteistamiseen toimintatavan. Kehittämishankkeen lopputulok-sena syntynyt tuotteistamisopas on räätälöity maahanmuuttajajärjestöille niiden toimintaympäristön tarpeet huomioon ottaen.
Kehittämishankkeelle on ollut yhteiskunnallinen tilaus järjestöpalveluiden kysynnän kasvamisen vuoksi. Palvelurakenteiden muutosten vuoksi yhdistysten asema palveluiden tuottajana on kasvanut. Yhdistysten on kyettävä tarjoamaan markkinaehtoisia ja kilpailukykyisiä palveluita. Palveluiden tuotteistamisella pyritään järjestön toiminnan räätälöimistä kilpailukykyisiksi.
Kehittämisprosessin osatekijät koostuvat paitsi kehittämisprosessin kuvaamisesta myös tarveanalyysin tuloksista. Tarveanalyysilla selvitin millaiselle toimintatavalle yhdistyksillä on tarvetta kartoittamalla kehittämishankkeen tilaajan, Suomen Pakolaisavun Järjestöhautomon tarpeet. Järjestöhautomon kohde-ryhmänä ovat maahanmuuttajajärjestöt. Täten kartoitin myös maahanmuuttajajärjestöjen tarpeet. Kehit-tämishankkeen tukena toimi järjestö, Suomen 4H-liitto, joka on tehnyt palveluiden tuotteistamista useita vuosia. Lisäksi huomioin hankkeessa sekä tilaajan että kohderyhmän tarpeet. Perehdyin 4H:n tuotteis-tusprosessiin haastattelun ja julkaisujen avulla, jotka antoivat konkreettisia apuvälineitä kehittämishank-keelle.
Palveluiden tuotteistamisprosessin arvioinnin avulla sekä kehittämishankkeen kokemuksia hyödyntäen olen rakentanut järjestöjen palveluiden tuotteistamiseen toimintatavan. Kehittämishankkeen lopputulok-sena syntynyt tuotteistamisopas on räätälöity maahanmuuttajajärjestöille niiden toimintaympäristön tarpeet huomioon ottaen.