Farkuista uutta : muokkausmenetelmien ja kierrätysmateriaalin hyödyntäminen tuotesuunnittelussa
Ala-Äijälä, Laura (2012)
Ala-Äijälä, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kierrätysfarkuista tuoteideoita yritykselle Laura Ann, joka on lokakuussa 2010 perustettu toiminimi. Tuoteideoissa hyödynnettiin materiaalin muokkausta. Tavoitteena oli kokeilla ja kehittää farkulle sopivia muokkausmenetelmiä, jotka soveltuvat yrityksen käyttöön tuotannollisesti ja taloudellisesti.
Opinnäytetyö jakautui tutkimuksellisesti kahteen osioon: materiaalin muokkaukseen sekä muokkausmenetelmien ja kierrätysfarkun hyödynnettävyyteen. Tausta-aineistoksi kerättiin tietoa farkuista materiaaliopin ja kulttuurihistorian näkökulmista, sekä analysoitiin jo olemassa olevia farkun kierrätysideoita.
Muokkausmenetelmien ja tuoteideoiden suunnittelussa hyödynnettiin farkkujen ominaisuuksia ja alkuperäisiä elementtejä. Valituissa muokkausmenetelmissä toistuvat työvaiheet ovat suikalointi ja pesukonekäsittely.
Materiaalilähtöisessä suunnitteluprosessissa tärkeä apuväline oli nukelle muotoilu. Tuoteideoiden valinnassa ja arvioinnissa huomioitiin yrityksen tarpeet ja mahdollisuudet, sekä ideoiden innovatiivisuus ja ekologisuus. Kohderyhmäksi valittiin nuoret naiset ja syntyneet tuoteideat olivat kaksi mekkoa, yksi takki ja kolme boleromaista liiviä.
Opinnäytetyö jakautui tutkimuksellisesti kahteen osioon: materiaalin muokkaukseen sekä muokkausmenetelmien ja kierrätysfarkun hyödynnettävyyteen. Tausta-aineistoksi kerättiin tietoa farkuista materiaaliopin ja kulttuurihistorian näkökulmista, sekä analysoitiin jo olemassa olevia farkun kierrätysideoita.
Muokkausmenetelmien ja tuoteideoiden suunnittelussa hyödynnettiin farkkujen ominaisuuksia ja alkuperäisiä elementtejä. Valituissa muokkausmenetelmissä toistuvat työvaiheet ovat suikalointi ja pesukonekäsittely.
Materiaalilähtöisessä suunnitteluprosessissa tärkeä apuväline oli nukelle muotoilu. Tuoteideoiden valinnassa ja arvioinnissa huomioitiin yrityksen tarpeet ja mahdollisuudet, sekä ideoiden innovatiivisuus ja ekologisuus. Kohderyhmäksi valittiin nuoret naiset ja syntyneet tuoteideat olivat kaksi mekkoa, yksi takki ja kolme boleromaista liiviä.