Markkinointiviestintäsuunnitelma Case: Tmi Petra Hankaniemi
Waltari, Jonatan (2009)
Waltari, Jonatan
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909154541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909154541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kohdeyritykselle optimaalisin segmentti jälleenmyyjien joukosta ja laatia kyseiselle segmentille markkinointiviestintäsuunnitelma, jolla kohdeyritys saisi uusia jälleenmyyjiä tuotteilleen.
Tietoperustan aiheina olivat segmentointi ja markkinointiviestintä. Tutkimusotteena oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä jälleenmyyjää Suomessa ja opinnäytetyön toimeksiantajaa.
Tehokkaimmat yhteydenotot jälleenmyyjien näkökulmasta olivat persoonallisia ja mielenkiintoa herättäviä. Sähköposti paljastui tehokkaimmaksi kanavaksi yhteydenottoihin. Tärkeintä on tuoda tuote positiivisesti ja visuaalisesti esille, sekä antaa informaatiota tuotteista ja yrityksestä. Markkinatilanne alalla on hyvä ja kasvava tulevaisuudessa.
Tutkimuksen perusteella kohdeyritykselle suositeltiin markkinointistrategiaksi keskitettyä markkinointia. Tehokkaimmiksi markkinointiviestinnän keinoiksi kohdeyritykselle havaittiin mainonta, henkilökohtainen myyntityö ja suhdetoiminta. Optimaalisimmaksi kohdesegmentiksi valikoituivat pienet jälleenmyyjät suomalaisissa kaupungeissa, joilla ei ole muutamaa useampaa toimipistettä.
Tärkeimmät toimenpide-ehdotukset pitivät sisällään yrityksen kotisivujen perustamisen, graafisen materiaalin yhdenmukaistamisen ja sähköpostimainoskampanjan.
Tietoperustan aiheina olivat segmentointi ja markkinointiviestintä. Tutkimusotteena oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin viittä jälleenmyyjää Suomessa ja opinnäytetyön toimeksiantajaa.
Tehokkaimmat yhteydenotot jälleenmyyjien näkökulmasta olivat persoonallisia ja mielenkiintoa herättäviä. Sähköposti paljastui tehokkaimmaksi kanavaksi yhteydenottoihin. Tärkeintä on tuoda tuote positiivisesti ja visuaalisesti esille, sekä antaa informaatiota tuotteista ja yrityksestä. Markkinatilanne alalla on hyvä ja kasvava tulevaisuudessa.
Tutkimuksen perusteella kohdeyritykselle suositeltiin markkinointistrategiaksi keskitettyä markkinointia. Tehokkaimmiksi markkinointiviestinnän keinoiksi kohdeyritykselle havaittiin mainonta, henkilökohtainen myyntityö ja suhdetoiminta. Optimaalisimmaksi kohdesegmentiksi valikoituivat pienet jälleenmyyjät suomalaisissa kaupungeissa, joilla ei ole muutamaa useampaa toimipistettä.
Tärkeimmät toimenpide-ehdotukset pitivät sisällään yrityksen kotisivujen perustamisen, graafisen materiaalin yhdenmukaistamisen ja sähköpostimainoskampanjan.