Työsuhde-etujen kehittäminen Suur-Savon osuuspankin Mikkelin konttorissa
Kumpulainen, Kati; Laakkonen, Johanna (2012)
Kumpulainen, Kati
Laakkonen, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Suur-Savon Osuuspankin Mikkelin konttorin henkilöstön työsuhde-etuja, erityisesti henkilöstöruokailua. Tutkimusongelmana oli kuinka tyytyväisiä työntekijät ovat Suur-Savon osuuspankin, Mikkelin konttorin työsuhde-etuihin ja kuinka niitä voisi kehittää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelun laatua, palkitsemista ja työsuhde-etuja. Palvelun laadun osalta esille tuotiin palvelun laatuun vaikuttavia tekijöitä. Työsuhde-eduissa käsiteltiin niiden verotusta ja niiden merkitystä motivaatioon. Palkitsemisen osalta käsiteltiin palkitsemisen muoto-ja sekä palkitsemisen merkitystä motivaatioon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus sisälsi myös jonkun verran kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta avointen kysymysten osalta. Tutkimus toteu-tettiin henkilöstökyselynä. Kohteena olivat Mikkelin konttorin työntekijät, 100 henkilöä. Kyselyyn saatiin 81 vastausta, joten vastausprosentiksi muodostui 81 %.
Tutkimustulosten perusteella henkilöstö oli melko tyytyväinen nykyisiin työsuhde-etuihin. Vastaajat olivat melko samaa mieltä siitä, kuinka kehittää henkilöstöetuja. Henkilöstöruokailun osalta parannusta kaivattiin ruoan laatuun sekä ruokalan viihtyvyyteen. Tutkimustuloksista ilmeni, että henkilöstöetuja kehittäessä tulisi panostaa eduista tiedottamiseen. Merkittävimpinä työsuhde-etuina pidettiin omaan hyvinvointiin liittyviä etuja ja näistä tärkeimpänä oli työterveyshuolto.
Tutkimustulosten perusteella henkilöstöruokalaa voitaisiin kehittää parantamalla sekä ruoan laatua että ruokalan viihtyvyyttä. Työsuhde-etujen tiedottamiseen tulisi yrityksessä panostaa viestimällä tehok-kaammin käyttäen eri viestintäkanavia. Yrityksessä tulisi kehittää erityisesti hyvinvointiin liittyviä työ-suhde-etuja, jotta henkilöstö voi hyvin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelun laatua, palkitsemista ja työsuhde-etuja. Palvelun laadun osalta esille tuotiin palvelun laatuun vaikuttavia tekijöitä. Työsuhde-eduissa käsiteltiin niiden verotusta ja niiden merkitystä motivaatioon. Palkitsemisen osalta käsiteltiin palkitsemisen muoto-ja sekä palkitsemisen merkitystä motivaatioon.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus sisälsi myös jonkun verran kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta avointen kysymysten osalta. Tutkimus toteu-tettiin henkilöstökyselynä. Kohteena olivat Mikkelin konttorin työntekijät, 100 henkilöä. Kyselyyn saatiin 81 vastausta, joten vastausprosentiksi muodostui 81 %.
Tutkimustulosten perusteella henkilöstö oli melko tyytyväinen nykyisiin työsuhde-etuihin. Vastaajat olivat melko samaa mieltä siitä, kuinka kehittää henkilöstöetuja. Henkilöstöruokailun osalta parannusta kaivattiin ruoan laatuun sekä ruokalan viihtyvyyteen. Tutkimustuloksista ilmeni, että henkilöstöetuja kehittäessä tulisi panostaa eduista tiedottamiseen. Merkittävimpinä työsuhde-etuina pidettiin omaan hyvinvointiin liittyviä etuja ja näistä tärkeimpänä oli työterveyshuolto.
Tutkimustulosten perusteella henkilöstöruokalaa voitaisiin kehittää parantamalla sekä ruoan laatua että ruokalan viihtyvyyttä. Työsuhde-etujen tiedottamiseen tulisi yrityksessä panostaa viestimällä tehok-kaammin käyttäen eri viestintäkanavia. Yrityksessä tulisi kehittää erityisesti hyvinvointiin liittyviä työ-suhde-etuja, jotta henkilöstö voi hyvin.