Immunohistokemian opetusmateriaali
Kuusisto, Annemari (2012)
Kuusisto, Annemari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036134
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on ollut kehittää immunohistokemian opiskelijaohjausta. Opinnäytetyö on toteutettu työpaikallani HUSLABin patologian ja genetiikan vastuualueen Meilahden patologian laboratoriossa. Opinnäytetyönä olen laatinut opetusmateriaalin, jota käytetään histo- ja sytologian käytännön harjoittelujaksolla immunohistokemian laboratoriossa. Opinnäytetyön valmistuttua sitä käytetään myös uuden työntekijän perehdytyksen tukena.
Opetusmateriaalin käytössä painotetaan käytäntöläheisyyttä, asiantuntijayhteyttä, pohdintaa ja aiemmin opitun tiedon liittämistä uusiin yhteyksiin. Vaikutteita on otettu tutkivasta oppimisesta. Käytäntöläheisyytensä vuoksi saadaan opetusmateriaalia käyttämällä aikaan luonteva opetustilanne. Opiskelija ja ohjaaja yhdistävät aiemmin oppimansa teorian ja immunohistokemian käytännön laboratoriotyön välisiä yhteyksiä.
Toteutin opetusmateriaalin aidosta potilastapauksesta, käyttämällä hyväksi patologin aiemmin tekemiä diagnooseja. Potilaan tautihistoriasta löytyi kaksi eri maligniteettia, jotka sopivat hyvin opetustapauksiksi. Arkistoidun kudosmateriaalin riittävyys oli toinen tärkeä näytteen valinnan kriteeri. Antigeeninosoitusvärjäykset valittiin aiemman diagnosoinnin perusteella.
Opetusmateriaali sisältää kudosblokin, immuhohistokemian antigeeninosoitusvärjäyksin värjätyt lasit ja kirjallisen opetusmateriaalin ohjaajan tueksi. Laboratoriotyön lisäksi opiskelija selvittää yhdessä opiskelijaohjaajan kanssa vainajan kuolinsyyn. He myös mikroskopoivat värjäykset, joilla osoitetaan melanooma ja rintasyöpä. Samalla he perehtyvät rintasyövän hoitojen valintaan, hoitojen vaikutustapoihin sekä immunohistokemian värjäysten laadunvarmistukseen.
Olen testannut opetusmateriaalia käytännössä keväällä 2012. Opetusmateriaali on osoittautunut toimivaksi tavaksi reflektoida aiemmin opittua teoriatietoa ja immunohistokemian käytäntöä.
Opetusmateriaalin käytössä painotetaan käytäntöläheisyyttä, asiantuntijayhteyttä, pohdintaa ja aiemmin opitun tiedon liittämistä uusiin yhteyksiin. Vaikutteita on otettu tutkivasta oppimisesta. Käytäntöläheisyytensä vuoksi saadaan opetusmateriaalia käyttämällä aikaan luonteva opetustilanne. Opiskelija ja ohjaaja yhdistävät aiemmin oppimansa teorian ja immunohistokemian käytännön laboratoriotyön välisiä yhteyksiä.
Toteutin opetusmateriaalin aidosta potilastapauksesta, käyttämällä hyväksi patologin aiemmin tekemiä diagnooseja. Potilaan tautihistoriasta löytyi kaksi eri maligniteettia, jotka sopivat hyvin opetustapauksiksi. Arkistoidun kudosmateriaalin riittävyys oli toinen tärkeä näytteen valinnan kriteeri. Antigeeninosoitusvärjäykset valittiin aiemman diagnosoinnin perusteella.
Opetusmateriaali sisältää kudosblokin, immuhohistokemian antigeeninosoitusvärjäyksin värjätyt lasit ja kirjallisen opetusmateriaalin ohjaajan tueksi. Laboratoriotyön lisäksi opiskelija selvittää yhdessä opiskelijaohjaajan kanssa vainajan kuolinsyyn. He myös mikroskopoivat värjäykset, joilla osoitetaan melanooma ja rintasyöpä. Samalla he perehtyvät rintasyövän hoitojen valintaan, hoitojen vaikutustapoihin sekä immunohistokemian värjäysten laadunvarmistukseen.
Olen testannut opetusmateriaalia käytännössä keväällä 2012. Opetusmateriaali on osoittautunut toimivaksi tavaksi reflektoida aiemmin opittua teoriatietoa ja immunohistokemian käytäntöä.