Uusien asiakkaiden hankinta Cafe Uimikselle
Ranua, Maarit (2012)
Ranua, Maarit
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakkuudenhallinnan kehittäminen Seinäjoen Uimahalli- Urheilutalon tiloissa sijaitsevalle Cafe Uimikselle. Työn selvityksen kohteena oli kartoittaa Seinäjoen lukion opiskelijoiden asiakastyytyväisyyttä, asiakastarpeita ja odotuksia kahvila-asiointiin liittyen.
Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia ja kehityskohteita Cafe Uimikselle, jotta asiakaskuntaa saataisiin laajennettua ja kanta-asiakkuuksia lisättyä. Tutkimus oli ajankohtainen, sillä kahvila tarvitsee uusia asiakkaita ja näkyvyyttä vuonna 2011 tapahtuneen omistajanvaihdoksen jälkeen. Seinäjoen lukion opiskelijat ovat potentiaalinen kohderyhmä lukion sijaitessa kahvilan lähistöllä.
Tutkimus toteutettiin haastatteluilla ja lomakekyselyllä keväällä 2012. Tutkimuk-seen osallistui 40 lukion oppilasta. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna 6 henkilölle. Haastattelun jälkeen toteutettiin kyselylomaketutkimus lukiolasille lukion oppitunnilla. Lomakekyselyn lopullinen vastaajamäärä oli 36 henkilöä.
Työn lopussa esitettiin tutkimustulosten kautta selvinneitä tuloksia johtopäätöksi-nä. Johtopäätöksillä esitettiin teorian avulla kehityskohteita toimeksiantajalle. Joh-topäätöksillä kartoitettiin toimeksiantajalle kehityskohteita ja annettiin kehitysideoita uusien asiakkaiden hankkimisen avuksi. Tulokset osoittivat, että kahvilan näkyvyyttä tulisi lisätä, tiloja kehittää ja hankkia lisää kohderyhmää kiinnostavia tuotteita.
Tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia ja kehityskohteita Cafe Uimikselle, jotta asiakaskuntaa saataisiin laajennettua ja kanta-asiakkuuksia lisättyä. Tutkimus oli ajankohtainen, sillä kahvila tarvitsee uusia asiakkaita ja näkyvyyttä vuonna 2011 tapahtuneen omistajanvaihdoksen jälkeen. Seinäjoen lukion opiskelijat ovat potentiaalinen kohderyhmä lukion sijaitessa kahvilan lähistöllä.
Tutkimus toteutettiin haastatteluilla ja lomakekyselyllä keväällä 2012. Tutkimuk-seen osallistui 40 lukion oppilasta. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna 6 henkilölle. Haastattelun jälkeen toteutettiin kyselylomaketutkimus lukiolasille lukion oppitunnilla. Lomakekyselyn lopullinen vastaajamäärä oli 36 henkilöä.
Työn lopussa esitettiin tutkimustulosten kautta selvinneitä tuloksia johtopäätöksi-nä. Johtopäätöksillä esitettiin teorian avulla kehityskohteita toimeksiantajalle. Joh-topäätöksillä kartoitettiin toimeksiantajalle kehityskohteita ja annettiin kehitysideoita uusien asiakkaiden hankkimisen avuksi. Tulokset osoittivat, että kahvilan näkyvyyttä tulisi lisätä, tiloja kehittää ja hankkia lisää kohderyhmää kiinnostavia tuotteita.