Mimoilua ja sosiaalista vahvistamista : Arviointia soveltavan taiteen ryhmissä
Vatanen, Samuli (2012)
Vatanen, Samuli
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Turun ammattikorkeakoulun MIMO Moving in, Moving on! –hanke. MIMO on suomalaisten ja virolaisten partnereiden välinen kolmivuotinen yhteistyöhanke, jonka päätavoitteena on kehittää innovatiivisia taidelähtöisiä menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyön käyttöön.
Opinnäytetyöni käsittelee kuutta Turussa toiminutta MIMOn soveltavan taiteen ryhmää, joiden tavoitteena oli mm. tukea nuoren identiteetin, minäkäsityksen ja itsetunnon myönteistä vahvistumista ja samalla suunnata nuorten ajatuksia tulevaisuuteen. Vertaistuellista vuorovaikutusta ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntävissä ryhmissä käytettiin soveltavan taiteen menetelmistä mm: tanssia, voimauttavaa valokuvaa, improvisaatiota, draamaa, teatteri-ilmaisua, sekä ryhmäyttäviä menetelmiä.
Tavoitteenani oli selvittää, millä tavalla soveltavan taiteen ryhmät ovat myötävaikuttaneet nuorten sosiaalista vahvistumista ja mitkä nimenomaiset tekijät ovat edesauttaneet tätä prosessia, sekä tarkastella taiteellisten menetelmien osuutta tähän. Näkökulmassani keskityn nuorten omiin subjektiivisiin kokemuksiin.
Opinnäytetyössäni hyödynnän laadullisen tutkimuksen menetelmiä, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja havainnointia.
Opinnäytetyön tuloksena voi todeta, että MIMO hankkeella on ollut positiivisia vaikutuksia nuorten elämään. Soveltavan taiteen ryhmissä mukana olleet nuoret vaikuttaisivat sosiaalisesti vahvistuneen toiminnan aikana. He ovat oppineet sosiaalisia taitoja sekä uskallusta olla rohkeasti oma itsensä. Nuoret ovat kokeneet saaneensa lisää itsevarmuutta ja uskallusta toimia erilaisissa tilanteissa, mikä on pohjautunut nuorten ryhmästä saamiin kokemuksiin. Soveltavan taiteen MIMO-ryhmissä mukana olleet nuoret ovat kokeneet saaneensa oman äänensä kuuluviin sekä oppineet kertomaan avoimemmin omista tunteista ja mielipiteistä, mikä on ollut lisäämässä nuorten tietoisuutta myös omasta itsestään.
Opinnäytetyöstä saatuja havaintoja ja tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa vastaavanlaisissa taidelähtöisissä nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen suunnatuissa hankkeissa.
Opinnäytetyöni käsittelee kuutta Turussa toiminutta MIMOn soveltavan taiteen ryhmää, joiden tavoitteena oli mm. tukea nuoren identiteetin, minäkäsityksen ja itsetunnon myönteistä vahvistumista ja samalla suunnata nuorten ajatuksia tulevaisuuteen. Vertaistuellista vuorovaikutusta ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntävissä ryhmissä käytettiin soveltavan taiteen menetelmistä mm: tanssia, voimauttavaa valokuvaa, improvisaatiota, draamaa, teatteri-ilmaisua, sekä ryhmäyttäviä menetelmiä.
Tavoitteenani oli selvittää, millä tavalla soveltavan taiteen ryhmät ovat myötävaikuttaneet nuorten sosiaalista vahvistumista ja mitkä nimenomaiset tekijät ovat edesauttaneet tätä prosessia, sekä tarkastella taiteellisten menetelmien osuutta tähän. Näkökulmassani keskityn nuorten omiin subjektiivisiin kokemuksiin.
Opinnäytetyössäni hyödynnän laadullisen tutkimuksen menetelmiä, puolistrukturoitua teemahaastattelua ja havainnointia.
Opinnäytetyön tuloksena voi todeta, että MIMO hankkeella on ollut positiivisia vaikutuksia nuorten elämään. Soveltavan taiteen ryhmissä mukana olleet nuoret vaikuttaisivat sosiaalisesti vahvistuneen toiminnan aikana. He ovat oppineet sosiaalisia taitoja sekä uskallusta olla rohkeasti oma itsensä. Nuoret ovat kokeneet saaneensa lisää itsevarmuutta ja uskallusta toimia erilaisissa tilanteissa, mikä on pohjautunut nuorten ryhmästä saamiin kokemuksiin. Soveltavan taiteen MIMO-ryhmissä mukana olleet nuoret ovat kokeneet saaneensa oman äänensä kuuluviin sekä oppineet kertomaan avoimemmin omista tunteista ja mielipiteistä, mikä on ollut lisäämässä nuorten tietoisuutta myös omasta itsestään.
Opinnäytetyöstä saatuja havaintoja ja tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa vastaavanlaisissa taidelähtöisissä nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen suunnatuissa hankkeissa.