Kestokassien lainauspalvelu elintarvikeliikkeille
Saarela, Riikka (2012)
Saarela, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella kestokassien lainauksen palvelumalli elintarvikeliikkeille. Opinnäytetyö käsittää kassien palvelumallin ja lainattavien kassien suunnittelun. Tarkoituksena on tarjota kuluttajalle vaihtoehto kertakäyttöisen muovikassin ostamiselle.
Kuluttajien halukkuutta kassin lainauspalvelun käyttämiseen kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Samalla selvitettiin kuluttajien kaupassakäyntitottumuksia. Eri ikäryhmiä edustavien puolueettomien vastausten saamiseksi kyselyä jakoivat eteenpäin omille tuttavilleen tekijän tuttavat. Vastausten tuomaa tietoa käytettiin käyttäjäprofiilien ja palvelumallin suunnittelussa. Ruokakauppoihin tehdyllä havainnointikierroksella selvitettiin kauppojen nykyistä kassitarjontaa, kassien sijoittelua ja mahdollisuuksia jakaa informaatiota kaupassa. Havaintojen pohjalta suunniteltiin lainakassien sijoittumista kassalle ja kasseista tiedottamista kuluttajille. Myös muovikassien ympäristövaikutuksia selvitettiin. Kestokassista tehtiin prototyyppejä, joiden soveltuvuutta lainakäyttöön tutkittiin koekäytön avulla.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli varmasti tai ehkä valmis lainaamaan kaupasta kestokassin panttia vastaan. Kyselyn jakelu oli kuitenkin rajoitettua ja keskittyi Etelä-Suomeen, joten tulokset eivät edusta koko väestön mielipiteitä. Ne antavat kuitenkin riittävästi suuntaa, jotta niitä voitiin käyttää palvelumallin suunnittelun tukena.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi elintarvikeliikkeille suunnattu kestokassien lainauksen palvelumalli ja lainattavan kestokassin toimiva prototyyppi. Palvelumalli on sovellettavissa erilaisiin elintarvikeliikkeisiin ja se voidaan myös kytkeä kauppojen olemassa oleviin kanta-asiakasjärjestelmiin. Kestokassien lainauspalvelu tarjoaa palvelun avulla uudenlaisen, ympäristömyötäisemmän vaihtoehdon kertakäyttöisille muovi-, paperi- ja biokasseille. Kuluttajakyselyn tulokset antoivat viitteitä siitä, että asiakkaat saattaisivat olla kiinnostuneita käyttämään lainauspalvelua. Laajempi selvitys kuluttajien mielipiteistä saattaisi siis olla paikallaan.
Kuluttajien halukkuutta kassin lainauspalvelun käyttämiseen kartoitettiin kyselylomakkeen avulla. Samalla selvitettiin kuluttajien kaupassakäyntitottumuksia. Eri ikäryhmiä edustavien puolueettomien vastausten saamiseksi kyselyä jakoivat eteenpäin omille tuttavilleen tekijän tuttavat. Vastausten tuomaa tietoa käytettiin käyttäjäprofiilien ja palvelumallin suunnittelussa. Ruokakauppoihin tehdyllä havainnointikierroksella selvitettiin kauppojen nykyistä kassitarjontaa, kassien sijoittelua ja mahdollisuuksia jakaa informaatiota kaupassa. Havaintojen pohjalta suunniteltiin lainakassien sijoittumista kassalle ja kasseista tiedottamista kuluttajille. Myös muovikassien ympäristövaikutuksia selvitettiin. Kestokassista tehtiin prototyyppejä, joiden soveltuvuutta lainakäyttöön tutkittiin koekäytön avulla.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista oli varmasti tai ehkä valmis lainaamaan kaupasta kestokassin panttia vastaan. Kyselyn jakelu oli kuitenkin rajoitettua ja keskittyi Etelä-Suomeen, joten tulokset eivät edusta koko väestön mielipiteitä. Ne antavat kuitenkin riittävästi suuntaa, jotta niitä voitiin käyttää palvelumallin suunnittelun tukena.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi elintarvikeliikkeille suunnattu kestokassien lainauksen palvelumalli ja lainattavan kestokassin toimiva prototyyppi. Palvelumalli on sovellettavissa erilaisiin elintarvikeliikkeisiin ja se voidaan myös kytkeä kauppojen olemassa oleviin kanta-asiakasjärjestelmiin. Kestokassien lainauspalvelu tarjoaa palvelun avulla uudenlaisen, ympäristömyötäisemmän vaihtoehdon kertakäyttöisille muovi-, paperi- ja biokasseille. Kuluttajakyselyn tulokset antoivat viitteitä siitä, että asiakkaat saattaisivat olla kiinnostuneita käyttämään lainauspalvelua. Laajempi selvitys kuluttajien mielipiteistä saattaisi siis olla paikallaan.