Criteria Selection for International Aviation Passengers : Case: Regular Flights between two Nordic Countries
Korpela, Oona (2012)
Korpela, Oona
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076752
Tiivistelmä
Tämän toimeksi annetun opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mikä on tärkein tekijä matkustajille, jotka matkustavat reitillä kahden Pohjoismaan välillä. Tyytyväisyyttä lentoyhtiön nykyiseen suoritustasoon mitattiin kattavan lähtökohdan antamiseksi mahdolliseen strategioiden uudelleen tarkasteluun.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää seuraavat aiheet: ilmailu, ilmailu Suomessa ja markkinointijohtaminen ilmailussa. Työn empiirinen osa sisältää tutkimuksen tulokset sekä tulosten analysoinnin. Tulokset kerättiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyseisen reitin matkustajille, ja kokonaisuudessaan kerättiin 160 vastausta. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman ja kuvioiden avulla.
Tulokset osoittavat, että tärkein tekijä kahden Pohjoismaan välisen reitin matkustajille on hinta. Tulokset tarjoavat lentoyhtiölle arvokasta tietoa nykyisestä suoritustasostaan ja matkustajien kriteerivalinnasta, sekä tarjoavat yhtiölle mahdollisuuden selkeyttää hinnoittelu- ja reittistrategioitaan vertaamalla tutkimuksen tuloksia yrityksen nykyisiin strategioihin.
Opinnäytetyön teoreettinen osa sisältää seuraavat aiheet: ilmailu, ilmailu Suomessa ja markkinointijohtaminen ilmailussa. Työn empiirinen osa sisältää tutkimuksen tulokset sekä tulosten analysoinnin. Tulokset kerättiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyseisen reitin matkustajille, ja kokonaisuudessaan kerättiin 160 vastausta. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman ja kuvioiden avulla.
Tulokset osoittavat, että tärkein tekijä kahden Pohjoismaan välisen reitin matkustajille on hinta. Tulokset tarjoavat lentoyhtiölle arvokasta tietoa nykyisestä suoritustasostaan ja matkustajien kriteerivalinnasta, sekä tarjoavat yhtiölle mahdollisuuden selkeyttää hinnoittelu- ja reittistrategioitaan vertaamalla tutkimuksen tuloksia yrityksen nykyisiin strategioihin.