Elektroninen lehdistötilaisuus siltana mediaviestinnän murroksessa
Karmaluoto, Tomi (2012)
Karmaluoto, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107552
Tiivistelmä
Tämän koko projektin kipinä lähti omalla kohdallani siitä, kun erään pörssiyhtiön viestintäpäällikkö sanoi, että lehdistötilaisuuteen ei tullut edes lahjottu luottotoimittaja paikalle. Tämä ilmaisu kertoo jotain mediaviestinnän murroksesta. Viestintäalan ammattilaisilla ja journalisteilla on pääpiirteissään sama koulutuspohja, samankaltainen kiinnostus kirjoittamiseen ja osittain sama kohderyhmä: median kuluttajat. Kuitenkin erot ovat suuria työkentällä ja kolikon toista puolta ei aina ymmärretä.
Media-ala on aina ollut murroksessa, mutta tällä hetkellä alalta poistuu eläköitymisen ja alanvaihdon myötä ihmisiä. Tilalle ei välttämättä palkata ketään. Edellinen lama vei työpaikkoja mennessään ja kokonaisia mediataloja kaatui. Samaan aikaan viestintäalan ihmisiä palkataan enenevässä määrin alalle. Yritykset tuottavat yhä enemmän sisältöä ja tarjoavat yhä enemmän sitä myös toimittajille. Ennen kaikkea sähköisesti. Sähköposti, verkkosivut, blogit ja wikit ovat jo toimittajien arkea.
Uutena välineenä toimittajille on lanseerattu myös verkon yli toimiva lehdistötilaisuus, eLehdistötilaisuus. ELehdistötilaisuuden tarkoituksena on tuoda perinteisen lehdistötilaisuuden tiedon saaminen ja jakaminen sähköiselle aikakaudelle. Verkossa toimiva lehdistötilaisuus on esimerkki uudenlaisesta mediaviestinnästä ja sen kehitystyö on myös osa tätä tutkimusta. Tilaisuutta kehitettiin paremmaksi välineeksi sekä toimittajille että yrityksille toimintatutkimuksen avulla. Toimintatutkimuksesta tullutta materiaalia käytetään tässä työssä avaamaan sähköisten välineiden toimivuutta toimittajille ja yrityksille.
Tähän asetelmaan osuvat myös tutkimuskysymykseni: onko mediaviestintä murroksessa, onko perinteinen lehdistötilaisuus enää tarpeellinen ja onko verkon välityksellä toimiva lehdistötilaisuus tulevaisuutta? Tutkimusmenetelminä käytin tässä työssä teemahaastatteluja ja toimintatutkimusta. Haastattelin sekä toimittajia että viestinnän ammattilaisia. Lisäksi peilasin haastattelujen materiaalia 2000-luvun alan kirjallisuuteen, jotta sain työlle riittävän teoreettisen pohjan. Teemahaastattelut loivat pohjan toimintatutkimukselle.
Tutkimuksen pohjalta selviää, että yksittäisellä toimittajalla ei ole yhtä paljon aikaa käydä läpi yritykseltä tulevaa materiaalia, kutsupyyntöjä tai tapaamisia kuin aikaisemmin, mikä vaikuttaa suoraan myös lehdistötilaisuuksissa käymiseen. Lehdistötilaisuuksissa käydään vain, jos yrityksillä on tarjota uutiskriteerien mukainen uutinen tilaisuuden pohjalta. Perustietoa toimittajat ottavat vastaan ennemmin tiedotteen muodossa tai eLehdistötilaisuuden avulla. ELehdistötilaisuudesta tiedon saaminen on vaivatonta, mutta kasvottomuus huolettaa toimittajia.
Media-ala on aina ollut murroksessa, mutta tällä hetkellä alalta poistuu eläköitymisen ja alanvaihdon myötä ihmisiä. Tilalle ei välttämättä palkata ketään. Edellinen lama vei työpaikkoja mennessään ja kokonaisia mediataloja kaatui. Samaan aikaan viestintäalan ihmisiä palkataan enenevässä määrin alalle. Yritykset tuottavat yhä enemmän sisältöä ja tarjoavat yhä enemmän sitä myös toimittajille. Ennen kaikkea sähköisesti. Sähköposti, verkkosivut, blogit ja wikit ovat jo toimittajien arkea.
Uutena välineenä toimittajille on lanseerattu myös verkon yli toimiva lehdistötilaisuus, eLehdistötilaisuus. ELehdistötilaisuuden tarkoituksena on tuoda perinteisen lehdistötilaisuuden tiedon saaminen ja jakaminen sähköiselle aikakaudelle. Verkossa toimiva lehdistötilaisuus on esimerkki uudenlaisesta mediaviestinnästä ja sen kehitystyö on myös osa tätä tutkimusta. Tilaisuutta kehitettiin paremmaksi välineeksi sekä toimittajille että yrityksille toimintatutkimuksen avulla. Toimintatutkimuksesta tullutta materiaalia käytetään tässä työssä avaamaan sähköisten välineiden toimivuutta toimittajille ja yrityksille.
Tähän asetelmaan osuvat myös tutkimuskysymykseni: onko mediaviestintä murroksessa, onko perinteinen lehdistötilaisuus enää tarpeellinen ja onko verkon välityksellä toimiva lehdistötilaisuus tulevaisuutta? Tutkimusmenetelminä käytin tässä työssä teemahaastatteluja ja toimintatutkimusta. Haastattelin sekä toimittajia että viestinnän ammattilaisia. Lisäksi peilasin haastattelujen materiaalia 2000-luvun alan kirjallisuuteen, jotta sain työlle riittävän teoreettisen pohjan. Teemahaastattelut loivat pohjan toimintatutkimukselle.
Tutkimuksen pohjalta selviää, että yksittäisellä toimittajalla ei ole yhtä paljon aikaa käydä läpi yritykseltä tulevaa materiaalia, kutsupyyntöjä tai tapaamisia kuin aikaisemmin, mikä vaikuttaa suoraan myös lehdistötilaisuuksissa käymiseen. Lehdistötilaisuuksissa käydään vain, jos yrityksillä on tarjota uutiskriteerien mukainen uutinen tilaisuuden pohjalta. Perustietoa toimittajat ottavat vastaan ennemmin tiedotteen muodossa tai eLehdistötilaisuuden avulla. ELehdistötilaisuudesta tiedon saaminen on vaivatonta, mutta kasvottomuus huolettaa toimittajia.