Sosiaalinen media Mikkelin alueen ravintola-alan yritysten markkinoinnissa : Kuinka sosiaalisen mediaa hyödynnetään?
Huhta, Hanna (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117730
Tiivistelmä
Markkinointi on suuressa muutosvaiheessa ja vanhat markkinointikanavat (radio, televisio, sanomalehdet) ovat menettämässä merkitystään samalla kun Internetistä ja siellä toimivat erilaiset palvelut ovat nousseet suureen suosioon. Aikaisemmin markkinointi oli enemmän yksisuuntaista, ammattilaisilta-kuluttajille, kun taas nykyään se on muuttunut molemminpuoliseksi kommunikoinniksi, jossa myös kuluttajan mielipide on tärkeä. Tieto kulkee nykyään nopeammin kuin koskaan aikaisemmin, minkä vuoksi myös yritysten olisi tärkeä yrittää olla selvillä siitä, mitä yrityksestä puhutaan, jotta se voisi kehittää palveluaan ja toimia entistä paremmin.
Sosiaalinen media tarjoaa monia vaihtoehtoja yrityksille, miten he voivat markkinoida omaa yritystään helpolla ja nopealla tavalla sekä osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin. Monet yritykset ovatkin tarttuneet sosiaalisen median tarjoamiin hyötyihin, ja näkyvät jollain sosiaalisen median sivustolla.
Opinnäytetyössä on tutkittu sitä miten Mikkelin alueella ravintola-alan yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Keskeisimpiä kysymyksiä olivat, kokevatko yritykset saavansa sosiaalisen median käyttämisestä hyötyä ja miten erilaisia mahdollisuuksia hyödynnetään. Tiedot kerättiin Webropol kyselylomakkeella Internetissä Mikkelin ravintola-alan yrityksiltä tammikuussa 2012. Lisäksi kaksi satunnaisesti valittua markkinoinnin ammattilaista vastasi sähköpostilla lähetettyihin kyselylomaketta syventäviin kysymyksiin. Näin opinnäytetyöhön tuli ajantasaista ammattinäkemystä käsiteltyihin aiheisiin.
Tutkimuksesta saatiin selville, että yritykset suhtautuvat sosiaaliseen mediaan suopeasti ja yritykset pitävät sosiaalisesta mediasta saatua markkinointi hyötyä merkittävänä. Pääsyitä sosiaalisen median käyttämiseen pidettiin sosiaalisen median helppoutta ja sitä, että sen avulla saavutetaan suuri määrä asiakkaita kerralla. Vaikka sosiaalinen media koetaan hyödylliseksi, silti sitä käyttävillä on harvoin koulutusta sen käyttämiseen, myöskään aikaa sosiaaliseen mediaan ei juuri käytetä. Myös aikaisemmat tutkimukset tukevat saatuja tuloksia.
Sosiaalinen media tarjoaa monia vaihtoehtoja yrityksille, miten he voivat markkinoida omaa yritystään helpolla ja nopealla tavalla sekä osallistua ajankohtaisiin keskusteluihin. Monet yritykset ovatkin tarttuneet sosiaalisen median tarjoamiin hyötyihin, ja näkyvät jollain sosiaalisen median sivustolla.
Opinnäytetyössä on tutkittu sitä miten Mikkelin alueella ravintola-alan yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Keskeisimpiä kysymyksiä olivat, kokevatko yritykset saavansa sosiaalisen median käyttämisestä hyötyä ja miten erilaisia mahdollisuuksia hyödynnetään. Tiedot kerättiin Webropol kyselylomakkeella Internetissä Mikkelin ravintola-alan yrityksiltä tammikuussa 2012. Lisäksi kaksi satunnaisesti valittua markkinoinnin ammattilaista vastasi sähköpostilla lähetettyihin kyselylomaketta syventäviin kysymyksiin. Näin opinnäytetyöhön tuli ajantasaista ammattinäkemystä käsiteltyihin aiheisiin.
Tutkimuksesta saatiin selville, että yritykset suhtautuvat sosiaaliseen mediaan suopeasti ja yritykset pitävät sosiaalisesta mediasta saatua markkinointi hyötyä merkittävänä. Pääsyitä sosiaalisen median käyttämiseen pidettiin sosiaalisen median helppoutta ja sitä, että sen avulla saavutetaan suuri määrä asiakkaita kerralla. Vaikka sosiaalinen media koetaan hyödylliseksi, silti sitä käyttävillä on harvoin koulutusta sen käyttämiseen, myöskään aikaa sosiaaliseen mediaan ei juuri käytetä. Myös aikaisemmat tutkimukset tukevat saatuja tuloksia.