Kansantalouden suhdanteiden vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen : Kyselytutkimus opiskelijoille
Kuismin, Tiia (2012)
Kuismin, Tiia
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097290
Tiivistelmä
Työn aiheena oli kuluttajakäyttäytyminen ja lama. Opinnäytetyö on tehty ilman toimeksiantajaa. Tavoitteena oli tutkia sitä, kuinka opiskelijoiden kuluttajakäyttäytyminen muuttuu laman aikana/seurauksena. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka kuluttajien arvot, kulutustottumukset ja luottamus talouteen muuttuivat epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi.
Teoriaosuudessa Kuluttajakäyttäytyminen -luvussa selvitetään tarkemmin, mikä on kuluttaja ja mitkä tekijät ohjaavat kuluttajan käyttäytymistä, ostokäyttäytymistä sekä kuluttajien valintataipumuksia suhdanteissa. Kansantalouden suhdanteet -luvussa käsitellään taloudellista kasvua, inflaatiota, deflaatiota, suhdannevaihteluita, työttömyyttä sekä suhdannepolitiikkaa.
Opiskelijoiden kuluttajakäyttäytymistä selvitettiin Webropol - ohjelmalla tehdyn kyselytutkimuksen avulla. Linkki lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse saatekirjeineen. Kohderyhmäksi oli valittu Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun tekniikan- ja liiketalouden yksikön kolmannen vuoden opiskelijat, sekä liiketalouden aikuiskoulutusryhmä. Lomake jakautui kahteen osaan, joista ensimmäisessä kysyttiin vastaajien taustatietoja, kuten kuukausituloja, talouden kokoa, ikää ja sukupuolta. Toisessa osassa selvitettiin vastaajien kulutustapoja, -arvoja ja niiden muuttumista laman seurauksena.
Tuloksista kävi ilmi, että noin kolmasosa kulutti laman seurauksena harkitummin, mietti enemmän kulutusarvojaan ja muutti kulutuskäyttäytymistään. Suurin muutos oli siinä, kuinka moni laittoi rahaa tavaran ja viihteen sijasta säästöön nousukaudelle siirryttäessä, verrattuna lamaa edeltävään aikaan. Suurin osa vastaajista oli luottavaisia oman taloutensa vakauden suhteen, mutta he laittoivat kuitenkin rahaa säästöön. Taloudellinen tilanne ei juuri muuttunut vastaajien joukossa laman seurauksena. Rahatilanteen muutos ei siis selitä kuluttajakäyttäytymisen muutosta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lamalla on vaikutusta arvojen muuttumiseen ja kuluttamisen kohtuullistamiseen. Aiemmin tutkitun teorian pohjalta muutokset jatkuvat myös nousukaudella.
Teoriaosuudessa Kuluttajakäyttäytyminen -luvussa selvitetään tarkemmin, mikä on kuluttaja ja mitkä tekijät ohjaavat kuluttajan käyttäytymistä, ostokäyttäytymistä sekä kuluttajien valintataipumuksia suhdanteissa. Kansantalouden suhdanteet -luvussa käsitellään taloudellista kasvua, inflaatiota, deflaatiota, suhdannevaihteluita, työttömyyttä sekä suhdannepolitiikkaa.
Opiskelijoiden kuluttajakäyttäytymistä selvitettiin Webropol - ohjelmalla tehdyn kyselytutkimuksen avulla. Linkki lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse saatekirjeineen. Kohderyhmäksi oli valittu Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun tekniikan- ja liiketalouden yksikön kolmannen vuoden opiskelijat, sekä liiketalouden aikuiskoulutusryhmä. Lomake jakautui kahteen osaan, joista ensimmäisessä kysyttiin vastaajien taustatietoja, kuten kuukausituloja, talouden kokoa, ikää ja sukupuolta. Toisessa osassa selvitettiin vastaajien kulutustapoja, -arvoja ja niiden muuttumista laman seurauksena.
Tuloksista kävi ilmi, että noin kolmasosa kulutti laman seurauksena harkitummin, mietti enemmän kulutusarvojaan ja muutti kulutuskäyttäytymistään. Suurin muutos oli siinä, kuinka moni laittoi rahaa tavaran ja viihteen sijasta säästöön nousukaudelle siirryttäessä, verrattuna lamaa edeltävään aikaan. Suurin osa vastaajista oli luottavaisia oman taloutensa vakauden suhteen, mutta he laittoivat kuitenkin rahaa säästöön. Taloudellinen tilanne ei juuri muuttunut vastaajien joukossa laman seurauksena. Rahatilanteen muutos ei siis selitä kuluttajakäyttäytymisen muutosta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lamalla on vaikutusta arvojen muuttumiseen ja kuluttamisen kohtuullistamiseen. Aiemmin tutkitun teorian pohjalta muutokset jatkuvat myös nousukaudella.