S-market Kausalan sisäinen saatavuus
Tiira, Satu (2009)
Tiira, Satu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on S-Market Kausalan sisäinen saatavuus sekä asiakkaan että henkilökunnan mielestä. Varsinkin tuotesaatavuuden tarkistelu on tutkimuksen pääasiana. Tavoitteena on maksimoida saatavuus.
Tutkimuksen viitekehyksen muodostavat kaupan sisäiseen saatavuuteen kuuluvat asiat. Tutkimuksessa on yhdistetty eri tutkimusmenetelmiä. Asiakaskyselyn ja henkilökuntakyselyn tulokset ovat pohjana johtopäätöksille saatavuudesta.
Empiirisen aineiston keruu on toteutettu kyselytutkimuksilla ja henkilökunnan haastatteluilla. Osallistuvaa havainnointia on käytetty tutkimusmuotona työskentelemällä myymälän työryhmän jäsenenä.
Tutkimus osoittaa, että henkilökunnalla ja asiakkailla on melko yhteneväinen näkemys S- Market Kausalan tuotesaatavuudesta. Tuoteryhmät, joissa on saatavuusongelmia, ovat henkilökunnan tiedossa. Selkeitä kehityskohteita löytyi raporttien hyödyntämisessä ja järjestelmien käyttämisessä sekä henkilökunnan toiminnassa. Henkilökunta on liian itsevarma kaupan saatavuuden tasosta. Tämä työ auttaa heitä ymmärtämään huomioimaan kilpailijat. Tuotesaatavuuden maksimointi on haastava asia kaupalle, mutta ei ylitse pääsemätön.
Tutkimuksen viitekehyksen muodostavat kaupan sisäiseen saatavuuteen kuuluvat asiat. Tutkimuksessa on yhdistetty eri tutkimusmenetelmiä. Asiakaskyselyn ja henkilökuntakyselyn tulokset ovat pohjana johtopäätöksille saatavuudesta.
Empiirisen aineiston keruu on toteutettu kyselytutkimuksilla ja henkilökunnan haastatteluilla. Osallistuvaa havainnointia on käytetty tutkimusmuotona työskentelemällä myymälän työryhmän jäsenenä.
Tutkimus osoittaa, että henkilökunnalla ja asiakkailla on melko yhteneväinen näkemys S- Market Kausalan tuotesaatavuudesta. Tuoteryhmät, joissa on saatavuusongelmia, ovat henkilökunnan tiedossa. Selkeitä kehityskohteita löytyi raporttien hyödyntämisessä ja järjestelmien käyttämisessä sekä henkilökunnan toiminnassa. Henkilökunta on liian itsevarma kaupan saatavuuden tasosta. Tämä työ auttaa heitä ymmärtämään huomioimaan kilpailijat. Tuotesaatavuuden maksimointi on haastava asia kaupalle, mutta ei ylitse pääsemätön.