Uuden tuoteryhmän lanseeraussuunnitelma teollisuusmarkkinoille
Meling, Jonas; Moisio, Vesa (2009)
Meling, Jonas
Moisio, Vesa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910164973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910164973
Tiivistelmä
Uuden tuoteryhmän lanseeraussuunnitelma teollisuusmarkkinoille
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia Suomen 3M Oy:llelanseeraussuunnitelma uutta tuoteryhmää varten. Uusi tuoteryhmä pitää sisällään polyuretaani- sekä hybridiliimat ja –tiivisteet. Lanseeraussuunnitelma pitää sisällään erilaiset lähtökohta-analyysit sekä lanseerausta ohjaavat strategiaratkaisut. Lisäksi kohdeyritykselle laadittiin markkinointisuunnitelma, joka sisältää tuotteeseen ja markkinointiviestintään liittyvät kilpailukeinoratkaisut. Tarkoituksena on myös luoda pätevä lanseeraussuunnitelmapohja, jota yritys voi käyttää tulevissa lanseerauksissaan.
Lähtökohta-analyyseissä käsitellään yrityksen, markkinoiden, kilpailijoiden sekä toimintaympäristön tilaa. Yritysanalyysissä kartoitetaan yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia muun muassa SWOT-analyysin avulla. Kilpailija-analyysissä käydään läpi tärkeimpien kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet. Markkina-analyysi käsittelee lanseerattavan tuoteryhmän markkinoita, segmenttejä sekä kohderyhmiä. Ympäristöanalyysi pitää sisällään muun muassa analyysejä kansantalouden kehityksestä sekä lainsäädännön vaikutuksista yrityksen toimintaympäristöön. Lanseerausta ohjaavat strategiaratkaisut pitävät sisällään kilpailuetustrategian, lanseerauksen strategiset riskit sekä tuote- ja markkinaratkaisujen määritykset.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoreettinen viitekehys, joka koostuu lanseerausmarkkinoinnin sekä markkinointiviestinnän teoriasta. Työssä hyödynnetään myös markkinoihin ja alaan liittyviä tutkimuksia sekä artikkeleita. Työhön liittyvä tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena
haastattelumenetelmiä käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin Suomen 3M Oy:n teollisuusosaston markkinoinnin asiantuntijoita sekä asiakasyrityksen edustajia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lanseerattavalla tuoteryhmällä on hyvät edellytykset menestymiseen.
Asiakkaan odotukset tuotteille vastaavat Suomen 3M Oy:n painottamia tuoteominaisuuksia ja –mielikuvia. Myös ison organisaation tuki sekä tunnettu ja vahva brändi luovat
pohjaa onnistuneelle lanseeraukselle. Onnistunut lanseeraus vaatii kuitenkin laadukasta henkilökohtaista myyntityötä sekä tarkoin määritellyt strategiset ratkaisut.
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia Suomen 3M Oy:llelanseeraussuunnitelma uutta tuoteryhmää varten. Uusi tuoteryhmä pitää sisällään polyuretaani- sekä hybridiliimat ja –tiivisteet. Lanseeraussuunnitelma pitää sisällään erilaiset lähtökohta-analyysit sekä lanseerausta ohjaavat strategiaratkaisut. Lisäksi kohdeyritykselle laadittiin markkinointisuunnitelma, joka sisältää tuotteeseen ja markkinointiviestintään liittyvät kilpailukeinoratkaisut. Tarkoituksena on myös luoda pätevä lanseeraussuunnitelmapohja, jota yritys voi käyttää tulevissa lanseerauksissaan.
Lähtökohta-analyyseissä käsitellään yrityksen, markkinoiden, kilpailijoiden sekä toimintaympäristön tilaa. Yritysanalyysissä kartoitetaan yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia muun muassa SWOT-analyysin avulla. Kilpailija-analyysissä käydään läpi tärkeimpien kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet. Markkina-analyysi käsittelee lanseerattavan tuoteryhmän markkinoita, segmenttejä sekä kohderyhmiä. Ympäristöanalyysi pitää sisällään muun muassa analyysejä kansantalouden kehityksestä sekä lainsäädännön vaikutuksista yrityksen toimintaympäristöön. Lanseerausta ohjaavat strategiaratkaisut pitävät sisällään kilpailuetustrategian, lanseerauksen strategiset riskit sekä tuote- ja markkinaratkaisujen määritykset.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoreettinen viitekehys, joka koostuu lanseerausmarkkinoinnin sekä markkinointiviestinnän teoriasta. Työssä hyödynnetään myös markkinoihin ja alaan liittyviä tutkimuksia sekä artikkeleita. Työhön liittyvä tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena
haastattelumenetelmiä käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin Suomen 3M Oy:n teollisuusosaston markkinoinnin asiantuntijoita sekä asiakasyrityksen edustajia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lanseerattavalla tuoteryhmällä on hyvät edellytykset menestymiseen.
Asiakkaan odotukset tuotteille vastaavat Suomen 3M Oy:n painottamia tuoteominaisuuksia ja –mielikuvia. Myös ison organisaation tuki sekä tunnettu ja vahva brändi luovat
pohjaa onnistuneelle lanseeraukselle. Onnistunut lanseeraus vaatii kuitenkin laadukasta henkilökohtaista myyntityötä sekä tarkoin määritellyt strategiset ratkaisut.