Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen ilmoitusvelvollisuus
Suorsa, Sami (2012)
Suorsa, Sami
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910486
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli antaa lukijalle tietoa rahanpesun ja terrorismin ra-hoittamisen ilmoitusvelvollisuudesta. Kerron myös, ketkä ovat ilmoitusvelvollisia, koska ilmoitus pitää tehdä ja ketkä valvovat rahanpesua Suomessa. Työssä paneudutaan ilmoitusvelvollisen velvoitteisiin ja toimiin, kun epäillään asiakasta rahanpesusta tai terrorismin rahoituksesta. Käsittelen myös rahanpesuun ja terrorismin rahoituksen liittyvää lainsäädäntöä. Työni perustuu suurilta osin hallituksen esitykseen (25/2008) laki rahanpesusta ja terrorismin rahoituksen selvittämisestä ja estämisestä. Rahanpesulailla on myös suuri osa työtäni ja sitä olen työssäni tutkinut. Lähteinä olen käyttänyt paljon rahanpesun selvittelykeskuksen materiaalia. Uusi rahanpesulaki 1.8.2008, korvasi vanhan 1.6.2003 tulleen lain. Uudessa laissa on esimerkiksi aiempaa laajempi asiakkaan tuntemisvelvollisuus ja riskiperusteisen seurannan vaatimus. Uudella rahanpesulailla haluttiin laajentaa ilmoitusvelvollisen asiakkaan tuntemisvelvollisuutta ja riskiperusteisen seurannan vaatimus. Lisäyksenä vanhaan ra-hanpesulakiin tuli myös uusien viranomaistahojen liittyminen ilmoitusvelvoitteen piiriin. Uutena asiana tuli myös veroneuvontaa harjoittavien ilmoitusvelvollisuus epäilyttävistä liiketoimista.