Kulturaktörens möjlighet till kreativ marknadsföring i ett co-bramding samarbete : Case: Kulturspårvagnen
Kuusi, Karoliina (2012)
Kuusi, Karoliina
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010672
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus kulttuuriratikasta, joka on innovatiivinen ilmiö kaupunkiympäristössämme. Ratikka toimii lähinnä markkinointikanavana ja taiteellisena alustana paikallisille kulttuurialan toimijoille Helsingissä. Opinnäytetyö kuvaa kulttuurituottajan työtä uudessa monialaisen yhteistyön hankkeessa, jonka tavoitteena on co-branding. Pyrkimyksenä on kuvata yksityiskohtaisesti ja maanläheisesti kulttuurituottajan eri tehtäviä nimenomaan kyseisessä hankkeessa.
Kaupungeissa yksilö altistuu tuhansille mainoksille päivittäin. Tällaisessa ympäristössä kaikkea tietoa ei voi vastaanottaa. Innovatiiviset ja epätavalliset mainontastrategiat ovatkin yhä tärkeämpiä ja jopa ratkaisevia tuotteen tai palvelun näkyvyyden kannalta.
”Innovaatio” on trendisana, jonka voi soveltaa lähes kaikkeen. Miksi juuri kulttuuriratikka on innovaatio ja kuinka kulttuurityö ja markkinointi voivat toimia innovatiivisesti?
Opinnäytetyö perustuu kulttuuritehdas Korjaamon, tuottajan ja matkustajan näkökulmaan. Kulttuurituottajalla on kiistatta keskeinen rooli kyseisessä projektissa. Kulttuurituottajan työ on nykyään moniammatillista ja monipuolista. Tämä tarkoittaa käytännössä, että ydinosaamiset ovat samat, mutta työtehtävät ovat projektikohtaisia. Työssä haluan myös selvittää, miten kulttuurituottaja työskentelee pitkäaikaisessa projektissa.
Kaupungeissa yksilö altistuu tuhansille mainoksille päivittäin. Tällaisessa ympäristössä kaikkea tietoa ei voi vastaanottaa. Innovatiiviset ja epätavalliset mainontastrategiat ovatkin yhä tärkeämpiä ja jopa ratkaisevia tuotteen tai palvelun näkyvyyden kannalta.
”Innovaatio” on trendisana, jonka voi soveltaa lähes kaikkeen. Miksi juuri kulttuuriratikka on innovaatio ja kuinka kulttuurityö ja markkinointi voivat toimia innovatiivisesti?
Opinnäytetyö perustuu kulttuuritehdas Korjaamon, tuottajan ja matkustajan näkökulmaan. Kulttuurituottajalla on kiistatta keskeinen rooli kyseisessä projektissa. Kulttuurituottajan työ on nykyään moniammatillista ja monipuolista. Tämä tarkoittaa käytännössä, että ydinosaamiset ovat samat, mutta työtehtävät ovat projektikohtaisia. Työssä haluan myös selvittää, miten kulttuurituottaja työskentelee pitkäaikaisessa projektissa.