Digitaalisten markkinointikanavien hyödyntäminen asiakkaan sitouttamisessa. Case: SecuritasShop
Lähteenoja, Kalle (2012)
Lähteenoja, Kalle
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211328
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Securitas Oy:lle. Raportissa tutkitaan vaihtoehtoisia digitaalisen toimintaympäristön markkinointikanavia, joiden avulla Securitas Oy ja yhtiön verkkokauppa, SecuritasShop, voisivat sitouttaa asiakkaita paremmin ja näin myös pidentää asiakkuuksien kestoa. SecuritasShop -verkkokauppa ei sellaisenaan ole osa Securitaksen ydinliiketoimintaa, mutta toimii tärkeänä markkinointikanavana ja lisäarvon tuottajana nykyisille asiakkaille.
Raportin teoreettisessa osuudessa tutkitaan työn rajauksen mukaan valittuja markkinointikanavia. Pääasiallisesti kanavista selvitetään niiden mahdollinen yhteys asiakasuskollisuuden kehittämiseen ja asiakkaan sitoutumiseen sekä markkinoijan näkökulmasta kanavien hyödyntämisen vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi käsitellään oleellisia, markkinoinnin toteuttamisessa huomioon otettavia asioita sekä mittareita, joiden avulla hyödynnetyn kanavan tehokkuutta voidaan seurata. Opinnäytetyössä tutkitaan sähköpostimarkkinointia sekä sosiaalisen median eri muodoista blogeja, Facebook-palvelua ja yritysten itse ylläpitämiä yhteisöpalveluita.
Työn empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. SecuritasShopin rekisteröityneille asiakkaille lähetetyn survey-kyselyn tulosten perusteella on pyritty selvittämään Securitaksen asiakkaiden asenteita ja näkemyksiä opinnäytetyöhön valittuja digitaalisia markkinointikanavia kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on ollut löytää yrityksen käyttöön sopivat kanavat, joita hyödyntämällä asiakkaaseen voidaan olla yhteydessä heille sopivimmalla tavalla.
Tutkimuksen tulosten perusteella kaikissa käsitellyissä kanavissa on yritykselle potentiaalia markkinoinnillisesta näkökulmasta. Tärkeintä ei ole keskittyä pelkästään oikean kanavan valintaan, vaan oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Kun sisältö on laadukasta ja sen jakamiselle on valittu sopiva kanava, asiakas kokee aidosti saavansa lisäarvoa yritykseltä.
Raportin teoreettisessa osuudessa tutkitaan työn rajauksen mukaan valittuja markkinointikanavia. Pääasiallisesti kanavista selvitetään niiden mahdollinen yhteys asiakasuskollisuuden kehittämiseen ja asiakkaan sitoutumiseen sekä markkinoijan näkökulmasta kanavien hyödyntämisen vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi käsitellään oleellisia, markkinoinnin toteuttamisessa huomioon otettavia asioita sekä mittareita, joiden avulla hyödynnetyn kanavan tehokkuutta voidaan seurata. Opinnäytetyössä tutkitaan sähköpostimarkkinointia sekä sosiaalisen median eri muodoista blogeja, Facebook-palvelua ja yritysten itse ylläpitämiä yhteisöpalveluita.
Työn empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. SecuritasShopin rekisteröityneille asiakkaille lähetetyn survey-kyselyn tulosten perusteella on pyritty selvittämään Securitaksen asiakkaiden asenteita ja näkemyksiä opinnäytetyöhön valittuja digitaalisia markkinointikanavia kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena on ollut löytää yrityksen käyttöön sopivat kanavat, joita hyödyntämällä asiakkaaseen voidaan olla yhteydessä heille sopivimmalla tavalla.
Tutkimuksen tulosten perusteella kaikissa käsitellyissä kanavissa on yritykselle potentiaalia markkinoinnillisesta näkökulmasta. Tärkeintä ei ole keskittyä pelkästään oikean kanavan valintaan, vaan oikeanlaisen sisällön tuottamiseen. Kun sisältö on laadukasta ja sen jakamiselle on valittu sopiva kanava, asiakas kokee aidosti saavansa lisäarvoa yritykseltä.