Asiakkuudenhallinnan kehittäminen talotekniikka-alan yrityksessä
Laitinen, Marja (2009)
Laitinen, Marja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295196
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toimeksiantajayrityksen asiakastietojen hyödyntäminen käytäntöön. Asiakastietoja oli tallennettuna yrityksessä käytössä oleviin tietojärjestelmiin, mutta niiden hyödyntäminen jokapäiväisessä liiketoiminnassa oli vähäistä.
Työn johdannossa selvitettiin lyhyesti taustatietoa asiakkuudenhallinnasta sekä kerrottiin toimeksiantajayrityksestä ja työn tekemisen lähtökohdista. Teoriaosuudessa tarkasteltiin asiakkuudenhallintaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan näkökulmasta, asiakkuuden arvoa ja asiakaskannattavuutta sekä asiakkuusstrategian tärkeyttä. Teoriaosuudessa esiteltiin myös, mitä hyötyä asiakkuudenhallinnasta yleisesti on yrityksille sekä asiakashallintajärjestelmän hankinnassa huomioon otettavia asioita. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin työelämän viestintää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon ohjeita laadittaessa ja kirjoitettaessa.
Työ on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tuloksena yritykselle tehtiin tietojärjestelmään liittyvä toimintaohje asiakastietojen keräämiseen. Työssä esitellään myös kehitysehdotuksia toimintaohjeella saatujen asiakastietojen hyödyntämiseen. Kehitysehdotukset liittyvät asiakastietojen tarkasteluun, asiakkaiden ryhmittelyyn ja yhteydenpitosuunnitelmaan. Samalla yrityksen asiakastiedot koottiin uuteen asiakasrekisteriin.
Tietojärjestelmään liittyvällä toimintaohjeella yrityksen asiakastiedot saatiin kerättyä onnistuneesti. Asiakastietojen tarkastelulla voidaan analysoida yrityksen asiakaskantaa. Asiakkaiden ryhmittelyä ja yhteydenpitosuunnitelmaa voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja yhteydenpidossa asiakkaisiin. Uudistetun asiakasrekisterin tiedot ovat siirrettävissä asiakashallintajärjestelmään, mikäli järjestelmän hankkiminen yrityksessä tulee ajankohtaiseksi.
Työn johdannossa selvitettiin lyhyesti taustatietoa asiakkuudenhallinnasta sekä kerrottiin toimeksiantajayrityksestä ja työn tekemisen lähtökohdista. Teoriaosuudessa tarkasteltiin asiakkuudenhallintaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan näkökulmasta, asiakkuuden arvoa ja asiakaskannattavuutta sekä asiakkuusstrategian tärkeyttä. Teoriaosuudessa esiteltiin myös, mitä hyötyä asiakkuudenhallinnasta yleisesti on yrityksille sekä asiakashallintajärjestelmän hankinnassa huomioon otettavia asioita. Teoriaosuuden lopussa käsiteltiin työelämän viestintää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon ohjeita laadittaessa ja kirjoitettaessa.
Työ on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tuloksena yritykselle tehtiin tietojärjestelmään liittyvä toimintaohje asiakastietojen keräämiseen. Työssä esitellään myös kehitysehdotuksia toimintaohjeella saatujen asiakastietojen hyödyntämiseen. Kehitysehdotukset liittyvät asiakastietojen tarkasteluun, asiakkaiden ryhmittelyyn ja yhteydenpitosuunnitelmaan. Samalla yrityksen asiakastiedot koottiin uuteen asiakasrekisteriin.
Tietojärjestelmään liittyvällä toimintaohjeella yrityksen asiakastiedot saatiin kerättyä onnistuneesti. Asiakastietojen tarkastelulla voidaan analysoida yrityksen asiakaskantaa. Asiakkaiden ryhmittelyä ja yhteydenpitosuunnitelmaa voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja yhteydenpidossa asiakkaisiin. Uudistetun asiakasrekisterin tiedot ovat siirrettävissä asiakashallintajärjestelmään, mikäli järjestelmän hankkiminen yrityksessä tulee ajankohtaiseksi.