B-to-b-markkinoinnin kehittäminen : case: Sisustus Deconella
Pelkonen, Tuula (2012)
Pelkonen, Tuula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111241
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli porilainen Sisustus Deconella, joka on erikoistunut sisustusalan design-tuotteisiin. Tärkeimpiä myyntituotteita ovat tapetit, kankaat ja somistustarvikkeet. Tutkimuksen tavoitteena oli yrityksen tunnettuuden lisääminen ja mahdollisten uusien yritysasiakkaiden löytäminen sekä yritykselle, että sen kanssa yhteistyötä tekeville sisustussuunnittelijalle, verhoilijalle ja kirvesmiehelle. Pienellä yrityksellä on haasteellista löytää toimivia markkinointikanavia pienellä budjetilla ja rajallisilla voimavaroilla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin business-to-business-markkinoinnin sekä business-to-business-palvelujen markkinoinnin erityispiirteitä, organisaatioiden asiakashankintaa ja ostokäyttäytymistä, markkinoinnin muuttumista yhä kokonaisvaltaisempaan suuntaan, jolloin markkinoinnin keskipisteessä on asiakkaan ongelman ratkaiseminen. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkuuden elinkaarta sekä myyjän henkilökohtaista työpanosta myynnin esivalmisteluista aina jälkimarkkinointiin asti. Tässä opinnäytetyössä pohdittiin myös, mitä asioita on huomioitava mahdollista verkkomyymälää suunniteltaessa sekä virtuaalihuoneen laatimiseen liittyviä asioita että tuotteita voidaan testata.
Tutkimuksen empiirinen osio tehtiin kvalitatiivisella tutkimuskyselyllä, joka lähetettiin sähköisesti 43 kohdeyritykselle ja kirjeitse viidelle yritykselle. Tutkimuksessa tiedusteltiin kyseisten yritysten remontointi-, sisustus- ja somistustottumuksia. Lisäksi kysyttiin, ovatko kohdeyritykset saaneet palautetta asiakkailtaan tilojen suhteen, millä perusteilla toimittaja valitaan ja ovatko he kiinnostuneita tuotteista, palveluista tai niiden yhdistelmästä. Tarkoituksena oli saada kyseiset yritykset kiinnittämään huomiota omien toimitilojen viihtyvyyteen ja kiinnostumaan tarjouksesta, jonka kyseiset yrittäjät tarjosivat kyselyyn vastanneille.
Tutkimuskyselyyn saatiin valitettavan vähän vastauksia. Kuusi yritystä vastasi kyselyyn ja näistä kolme ovat halukkaita yhteistyöhön. Yhdellä vastanneella ei ollut yhteystietoja ja kaksi vastanneista ei ollut kiinnostunut tuotteista eikä palveluista.
Tutkimuksen aikana todettiin, että Sisustus Deconellalla ei ole vielä suosittelijoita yritysmaailmassa. Yrittäjä otti yhteyttä aikaisempiin asiakkaisiin ja nopeasti löytyi kolme suosittelijaa ja näitä varmasti löytyy tulevaisuudessa lisää. Tutkimuksen perusteella todettiin, että pienen yrityksen tunnettuuden lisääminen mahdollisimman edullisilla keinoilla tapahtuu pitkälti yrityksen kotisivujen kehittämisellä. Verkkosivujen ja -toimintojen avulla yrityksen on mahdollista tuoda esiin omat monipuoliset palvelu- ja yhteistyömahdollisuudet.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin business-to-business-markkinoinnin sekä business-to-business-palvelujen markkinoinnin erityispiirteitä, organisaatioiden asiakashankintaa ja ostokäyttäytymistä, markkinoinnin muuttumista yhä kokonaisvaltaisempaan suuntaan, jolloin markkinoinnin keskipisteessä on asiakkaan ongelman ratkaiseminen. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkuuden elinkaarta sekä myyjän henkilökohtaista työpanosta myynnin esivalmisteluista aina jälkimarkkinointiin asti. Tässä opinnäytetyössä pohdittiin myös, mitä asioita on huomioitava mahdollista verkkomyymälää suunniteltaessa sekä virtuaalihuoneen laatimiseen liittyviä asioita että tuotteita voidaan testata.
Tutkimuksen empiirinen osio tehtiin kvalitatiivisella tutkimuskyselyllä, joka lähetettiin sähköisesti 43 kohdeyritykselle ja kirjeitse viidelle yritykselle. Tutkimuksessa tiedusteltiin kyseisten yritysten remontointi-, sisustus- ja somistustottumuksia. Lisäksi kysyttiin, ovatko kohdeyritykset saaneet palautetta asiakkailtaan tilojen suhteen, millä perusteilla toimittaja valitaan ja ovatko he kiinnostuneita tuotteista, palveluista tai niiden yhdistelmästä. Tarkoituksena oli saada kyseiset yritykset kiinnittämään huomiota omien toimitilojen viihtyvyyteen ja kiinnostumaan tarjouksesta, jonka kyseiset yrittäjät tarjosivat kyselyyn vastanneille.
Tutkimuskyselyyn saatiin valitettavan vähän vastauksia. Kuusi yritystä vastasi kyselyyn ja näistä kolme ovat halukkaita yhteistyöhön. Yhdellä vastanneella ei ollut yhteystietoja ja kaksi vastanneista ei ollut kiinnostunut tuotteista eikä palveluista.
Tutkimuksen aikana todettiin, että Sisustus Deconellalla ei ole vielä suosittelijoita yritysmaailmassa. Yrittäjä otti yhteyttä aikaisempiin asiakkaisiin ja nopeasti löytyi kolme suosittelijaa ja näitä varmasti löytyy tulevaisuudessa lisää. Tutkimuksen perusteella todettiin, että pienen yrityksen tunnettuuden lisääminen mahdollisimman edullisilla keinoilla tapahtuu pitkälti yrityksen kotisivujen kehittämisellä. Verkkosivujen ja -toimintojen avulla yrityksen on mahdollista tuoda esiin omat monipuoliset palvelu- ja yhteistyömahdollisuudet.