Nuoret ja hygienia terveyden edistämisen näkökulmasta : "Sä oot ihku, kun tuoksut niin hyvältä."
Hietamäki, Tiina; Väliaho, Niina (2009)
Hietamäki, Tiina
Väliaho, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911035266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911035266
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kerätä tietoa nuorten hygieniasta ja sen hoidosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hygienian hoidon merkitys nuorelle.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Kirjallisuuskatsauksen avulla kerättiin ensin tietoa hygienian hoidosta, jonka jälkeen toteutettiin toimintatuokio Jaakko Ilkan koulun yhdeksäsluokkalaisille. Toimintatuokio oli osa terveydenhoitotyön kehittämistehtävää. Kirjallisuuteen tutustuessa huomattiin, että aiheesta on saatavilla vain vähän tutkimustietoa. Toimintatuokio suunnattiin niille oppilaille, joilla oli eniten puutteita henkilökohtaisen hygienian hoidossa. Ryhmä koostui koulun pyynnöstä suurimmaksi osaksi 9.-luokkalaisista, mutta mukana oli myös muutama nuorempi oppilas. Tuokiossa kerrottiin yleisiä asioita hygienian hoidosta sekä jaettiin opaslehtinen ja hygienianhoitotuotteita. Opinnäytetyön tuotoksena toiminut lehtinen sisälsi hygienian hoitoon liittyvän aihepiirin tarkastelua terveyden edistämisen näkökulmasta
Kirjallisuuskatsauksen perusteella nuorilla ei ole saatavilla riittävästi tietoa hygieniasta. Useimmat nuoret eivät osaa tai eivät välttämättä uskalla pyytää henkilökohtaista opastusta hygienian hoidossa. Tämän vuoksi hygienian hoidon tulisi olla olennainen osa jokapäiväistä terveydenhoitotyötä. Vähäisen hygieniatietämyksen vuoksi aiheen käsitteleminen on erityisen tärkeää.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Kirjallisuuskatsauksen avulla kerättiin ensin tietoa hygienian hoidosta, jonka jälkeen toteutettiin toimintatuokio Jaakko Ilkan koulun yhdeksäsluokkalaisille. Toimintatuokio oli osa terveydenhoitotyön kehittämistehtävää. Kirjallisuuteen tutustuessa huomattiin, että aiheesta on saatavilla vain vähän tutkimustietoa. Toimintatuokio suunnattiin niille oppilaille, joilla oli eniten puutteita henkilökohtaisen hygienian hoidossa. Ryhmä koostui koulun pyynnöstä suurimmaksi osaksi 9.-luokkalaisista, mutta mukana oli myös muutama nuorempi oppilas. Tuokiossa kerrottiin yleisiä asioita hygienian hoidosta sekä jaettiin opaslehtinen ja hygienianhoitotuotteita. Opinnäytetyön tuotoksena toiminut lehtinen sisälsi hygienian hoitoon liittyvän aihepiirin tarkastelua terveyden edistämisen näkökulmasta
Kirjallisuuskatsauksen perusteella nuorilla ei ole saatavilla riittävästi tietoa hygieniasta. Useimmat nuoret eivät osaa tai eivät välttämättä uskalla pyytää henkilökohtaista opastusta hygienian hoidossa. Tämän vuoksi hygienian hoidon tulisi olla olennainen osa jokapäiväistä terveydenhoitotyötä. Vähäisen hygieniatietämyksen vuoksi aiheen käsitteleminen on erityisen tärkeää.