Stora Enson Imatran tehtaiden henkilöstölehtien lukijakysely
Hanski, Nina (2012)
Hanski, Nina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli lukijatutkimus Stora Enson Imatran tehtaiden henkilöstölehdille Staffin Vuokselle sekä newsin imatralle. Työn toimeksiantajana oli henkilöstölehtien toimitus. Koko Stora Enso Oyj:n henkilöstölehdet kokivat ulkoisen muutoksen alkukeväällä 2012 ja uuden henkilöstöjulkaisun ensimmäinen numero ilmestyi työn ollessa vielä kesken. Ulkoasun muutos asetti haasteen myös lehden sisällölle, sillä palstatila pieneni uuden ilmeen myötä. Syksyllä 2011 suoritettiin lukijakysely, jolla selvitettiin mahdollisuudet vastata pienentyneen palstatilan haasteisiin sekä selvitettiin yleinen mielipide lehdistä.
Työ koostuu kahdesta osasta - teoriasta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoria koostuu yrityksen viestinnästä ja tarkentuu käsittelemään lähemmin yrityksen sisäistä viestintää sekä henkilöstölehteä yrityksen sisäisen viestinnän osana. Pintapuolisesti käydään läpi myös viestintätyytyväisyyttä, sekä sen tasoja. Empiirinen tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus ja aineistonkeruu menetelmänä on kyselylomake. Kysely käsittää kysymyksiä molemmista lehdistä ja keskittyy ainoastaan lehtien sisältöön.
Kyselyä jaettiin kolmen viikon aikana syksyllä 2011 sähköisenä Stora Enson Imatran tehtaiden intranetissä. Vastausprosentin kasvattamiseksi jaettiin myös paperisia kyselylomakkeita, sillä kaikilla ei ollut samanlaista mahdollisuutta päästä tietokoneelle. Lopulta kyselyyn vastasi 286 henkilöä jokaisesta henkilöstöluokasta ja kaikista ikäryhmistä. Vastausprosentti yhteensä oli 30,4, ja se on tilastollisesti riittävä kuvaamaan populaatiota.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että lähes jokainen lukee lehdet ja lähes joka kerran, sekä niitä pidetään työn kannalta tärkeinä. Vähiten luettuja juttuja olivat historiaa käsittelevät aiheet ja eläkeläishaastattelut. Lukijan kuvat ja niksit olisivat kiinnostavia uutuuksia lehdissä. Kumpikin lehti sai arvosanaksi lähes 4 asteikolla 1 - 5.
Työ koostuu kahdesta osasta - teoriasta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoria koostuu yrityksen viestinnästä ja tarkentuu käsittelemään lähemmin yrityksen sisäistä viestintää sekä henkilöstölehteä yrityksen sisäisen viestinnän osana. Pintapuolisesti käydään läpi myös viestintätyytyväisyyttä, sekä sen tasoja. Empiirinen tutkimus on kvantitatiivinen survey-tutkimus ja aineistonkeruu menetelmänä on kyselylomake. Kysely käsittää kysymyksiä molemmista lehdistä ja keskittyy ainoastaan lehtien sisältöön.
Kyselyä jaettiin kolmen viikon aikana syksyllä 2011 sähköisenä Stora Enson Imatran tehtaiden intranetissä. Vastausprosentin kasvattamiseksi jaettiin myös paperisia kyselylomakkeita, sillä kaikilla ei ollut samanlaista mahdollisuutta päästä tietokoneelle. Lopulta kyselyyn vastasi 286 henkilöä jokaisesta henkilöstöluokasta ja kaikista ikäryhmistä. Vastausprosentti yhteensä oli 30,4, ja se on tilastollisesti riittävä kuvaamaan populaatiota.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että lähes jokainen lukee lehdet ja lähes joka kerran, sekä niitä pidetään työn kannalta tärkeinä. Vähiten luettuja juttuja olivat historiaa käsittelevät aiheet ja eläkeläishaastattelut. Lukijan kuvat ja niksit olisivat kiinnostavia uutuuksia lehdissä. Kumpikin lehti sai arvosanaksi lähes 4 asteikolla 1 - 5.