Internationalization and exporting opportunities to Denmark: Case Urjalan Keinukaluste Ky
Pakarinen, Tea (2012)
Pakarinen, Tea
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511627
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda käsitys siitä, mitä yritysten on otettava huomioon kansainvälistymisen ja viennin suunnittelussa ja tutkia, millaista apua on tarjolla tukemaan suomalaisten yritysten kansainvälistymistä. Työssä tutkittiin myös Tanskaa kohdemaana viennille, sekä Tanskan huonekalumarkkinoita. Tämän työn toimeksiantajana toimi suomalainen huonekaluvalmistaja, Urjalan Keinukaluste Ky, joka on kiinnostunut kansainvälistymisestä, viennistä, sekä Tanskasta mahdollisena kohdemaana.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, ja siksi tutkimusmetodologiaksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Työ koostuu teoria- ja empiriaosiosta. Tiedot tähän tutkimukseen kerättiin kirjallisuudesta, internetistä ja teemahaastatteluiden avulla. Teoriaosion tarkoituksena oli luoda pohja empirialle ja siksi luoda käsitys kansainvälistymisprosessista, sekä vientitoiminnasta ja kansainvälistymispalveluiden tarjonnasta.
Empirian tavoitteena oli syventää teoriaa ja siksi hankkia ajankohtaista tietoa asiantuntijahaastatteluiden avulla. Työtä varten haastateltiin kahta asiantuntijaa, sekä case-yrityksen johtoa vierailemalla paikan päällä. Empiriassa tutkittiin myös Tanskaa kohdemaana. Tavoitteena oli luoda työ, joka toimisi apuna kansainvälistymisen ja viennin suunnittelussa, tarjoaisi yleiskuvan Tanskasta kohdemaana ja Tanskan huonekaluteollisuudesta. Työ myös antaa suosituksia case-yritykselle kansainvälistymisestä ja viennin aloittamisesta.
Tutkimustulosten perusteella kansainvälistyminen on vaativa prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja sitoutumista. Tutkimuksen tulokset antavat ymmärtää Tanskan markkinoiden olevan kilpailulliset, mutta myös potentiaaliset case-yrityksen kannalta. Lisätutkimus on kuitenkin tarpeellista. Markkinatieto ja -tuntemus on erittäin tärkeää kansainvälistymisprosessissa, ja siksi onkin suositeltavaa tehdä yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa onnistuneen kansainvälistymisen varmistamiseksi.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena, ja siksi tutkimusmetodologiaksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Työ koostuu teoria- ja empiriaosiosta. Tiedot tähän tutkimukseen kerättiin kirjallisuudesta, internetistä ja teemahaastatteluiden avulla. Teoriaosion tarkoituksena oli luoda pohja empirialle ja siksi luoda käsitys kansainvälistymisprosessista, sekä vientitoiminnasta ja kansainvälistymispalveluiden tarjonnasta.
Empirian tavoitteena oli syventää teoriaa ja siksi hankkia ajankohtaista tietoa asiantuntijahaastatteluiden avulla. Työtä varten haastateltiin kahta asiantuntijaa, sekä case-yrityksen johtoa vierailemalla paikan päällä. Empiriassa tutkittiin myös Tanskaa kohdemaana. Tavoitteena oli luoda työ, joka toimisi apuna kansainvälistymisen ja viennin suunnittelussa, tarjoaisi yleiskuvan Tanskasta kohdemaana ja Tanskan huonekaluteollisuudesta. Työ myös antaa suosituksia case-yritykselle kansainvälistymisestä ja viennin aloittamisesta.
Tutkimustulosten perusteella kansainvälistyminen on vaativa prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja sitoutumista. Tutkimuksen tulokset antavat ymmärtää Tanskan markkinoiden olevan kilpailulliset, mutta myös potentiaaliset case-yrityksen kannalta. Lisätutkimus on kuitenkin tarpeellista. Markkinatieto ja -tuntemus on erittäin tärkeää kansainvälistymisprosessissa, ja siksi onkin suositeltavaa tehdä yhteistyötä asiantuntijoiden kanssa onnistuneen kansainvälistymisen varmistamiseksi.