Tosielämän sisustustarinoita : Kirjoittajakoulutusta blogisteille
Järvelä, Hannele (2012)
Järvelä, Hannele
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061012346
Tiivistelmä
Keväällä 2011 Vepsäläisen sisustussuunnittelijat aloittivat Tosielämän sisustustarinoita -blogin kirjoittamisen. Tämä opinnäytetyö käsittelee kirjoittajakouluttajan kokemuksia projektista.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista on työskennellä kirjoittajakouluttajana ensimmäistä kertaa ja jakaa kokemuksia itse projektista kouluttajan ja valmistuvan toi- mittajan näkökulmasta katsottuna: mikä onnistui, mitä kannattaisi tehdä toisin.
Tosielämän sisustustarinoita -blogia kirjoitti 24 Vepsäläisen sisustussuunnittelijaa, joista jokaisella oli hyvin erilainen kirjoittajatausta. Myös heidän suhtautumisensa blogin kirjoittamiseen vaihteli aina erittäin innostuneesta vastentahtoiseen ja välinpitämättömään. Kirjoittajakouluttajan tehtävänä oli tukea suunnittelijoita projektin aikana ja huolehtia, että tekstit olivat valmiita aikataulun mukaisesti. Jokaisen suunnittelijan kanssa prosessi oli erilainen: osa kaipasi pelkkää oikolukua, kun osan kanssa tekstejä käsiteltiin hyvinkin pitkään. Osa suunnittelijoista taasen pelkäsi tekstintuottoa siinä määrin, että he kaipasivat kirjoittajakouluttamisen sijaan haamukirjoittajaa, jolloin tekstit tuotettiin heidän puolestaan puhelinhaastattelujen perusteella.
Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksen ideologialla. Blogitekstit ovat edelleen luettavissa Vepsäläisen nettisivuilla.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista on työskennellä kirjoittajakouluttajana ensimmäistä kertaa ja jakaa kokemuksia itse projektista kouluttajan ja valmistuvan toi- mittajan näkökulmasta katsottuna: mikä onnistui, mitä kannattaisi tehdä toisin.
Tosielämän sisustustarinoita -blogia kirjoitti 24 Vepsäläisen sisustussuunnittelijaa, joista jokaisella oli hyvin erilainen kirjoittajatausta. Myös heidän suhtautumisensa blogin kirjoittamiseen vaihteli aina erittäin innostuneesta vastentahtoiseen ja välinpitämättömään. Kirjoittajakouluttajan tehtävänä oli tukea suunnittelijoita projektin aikana ja huolehtia, että tekstit olivat valmiita aikataulun mukaisesti. Jokaisen suunnittelijan kanssa prosessi oli erilainen: osa kaipasi pelkkää oikolukua, kun osan kanssa tekstejä käsiteltiin hyvinkin pitkään. Osa suunnittelijoista taasen pelkäsi tekstintuottoa siinä määrin, että he kaipasivat kirjoittajakouluttamisen sijaan haamukirjoittajaa, jolloin tekstit tuotettiin heidän puolestaan puhelinhaastattelujen perusteella.
Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksen ideologialla. Blogitekstit ovat edelleen luettavissa Vepsäläisen nettisivuilla.