IT-tradenomikoulutuksen vastaavuus työelämän vaatimuksiin
Teerimäki, Joonas (2012)
Teerimäki, Joonas
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313612
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eri ICT-osaamisen tärkeyttä ja hyödyllisyyttä alan tehtävissä, ja koulutuksen roolia näiden taitojen omaksumisessa, ts. millaiset lähtökohdat koulutus on antanut työelämälle. Työ toteutettiin web-pohjaisena kyselynä, joka kohdistettiin 588:lle Haaga-Helian nuorten tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta valmistuneelle alumnille, joista kyselyyn vastasi 107 henkilöä (18,2 %).
Vastaajat pitivät työtehtävissään tärkeimpinä tietokantoihin, ohjelmointiin, projektinhallintaan ja erilaisiin www-sovelluksiin liittyviä taitoja. Yleisemmistä työelämän taidoista tärkeimpiä olivat dokumentointiin/raportointiin, ajanhallintaan, presentaatioon ja neuvotteluun liittyvät taidot. Vastaavasti hyödyllisimpinä koulutuksesta saatuina taitoina pidettiin tietokantaosaamista, ohjelmointia, projektinhallintaa, ja yleisistä taidoista dokumentointia ja englannin kieltä. Lisää koulutusta oltaisiin kaivattu erityisesti käyttöliittymiin, sovellusarkkitehtuuriin sekä testaukseen, verifiointiin ja laadunvarmistukseen, kuten myös edellä mainittuihin tietokantoihin ja ohjelmointiin. Yleisistä taidoista koulutukseen kaivattiin mm. presentaatio- ja neuvottelutaitoja.
Vastaajat pitivät työtehtävissään tärkeimpinä tietokantoihin, ohjelmointiin, projektinhallintaan ja erilaisiin www-sovelluksiin liittyviä taitoja. Yleisemmistä työelämän taidoista tärkeimpiä olivat dokumentointiin/raportointiin, ajanhallintaan, presentaatioon ja neuvotteluun liittyvät taidot. Vastaavasti hyödyllisimpinä koulutuksesta saatuina taitoina pidettiin tietokantaosaamista, ohjelmointia, projektinhallintaa, ja yleisistä taidoista dokumentointia ja englannin kieltä. Lisää koulutusta oltaisiin kaivattu erityisesti käyttöliittymiin, sovellusarkkitehtuuriin sekä testaukseen, verifiointiin ja laadunvarmistukseen, kuten myös edellä mainittuihin tietokantoihin ja ohjelmointiin. Yleisistä taidoista koulutukseen kaivattiin mm. presentaatio- ja neuvottelutaitoja.