Brändin jalkauttaminen. Case: Brändi-hanke
Ahola, Noora (2009)
Ahola, Noora
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205751
Tiivistelmä
Vahvan ja menestyvän brändin rakentaminen on prosessi, joka vaatii aikaa ja sitoutumista. Hyvin rakennettu brändi erottuu selkeästi kilpailijoistaan ja synnyttää asiakkaissa haluttuja mielleyhtymiä. Jotta brändi menestyisi, se tarvitsee aina myös jalkauttaa sekä yrityksen sisällä että ulospäin asiakkaille ja muille sidosryhmille. Brändin jalkauttamisen avulla suunnitelmat siirretään osaksi jokapäiväistä toimintaa ja näin brändistä tulee konkreettinen. Kun henkilöstö on sitoutunut brändiin ja toimii sen mukaisesti, myös asiakkaat ja muut sidosryhmät voivat kokea brändin aidosti.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään brändin jalkauttamiseen erityisesti Brändi-hankkeen kannalta. Brändi-hanke toteutettiin vuosien 2007 ja 2008 aikana Kymenlaakson ammattikorkeakoulun, Kymenlaakson liiton ja alueen yritysten yhteishankkeena. Brändi-hankkeessa pilotoitiin Seppo Laaksosen kehittämää Brändikolmiot-mallia. Opinnäytetyössä selvitetään Brändi-hankkeeseen osallistuneiden yritysten mielipiteitä hankkeesta sekä keinoja, joilla kyseiset yritykset ovat jalkauttaneet brändiään. Työn tavoitteena on koota yhteen palautetta Brändi-hankkeesta ja tietoa sen aikaansaamista toimenpiteistä yrityksissä: hankkeen järjestäjät voivat hyödyntää näitä tietoja esimerkiksi arvioidessaan hankkeen onnistumista ja suunnitellessaan uusia hankkeita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä haastattelututkimusta, sillä se sopi parhaiten tutkimusongelman ratkaisemiseen. Työtä varten haastateltiin seitsemää kymmenestä Brändi-hankkeeseen osallistuneesta yrityksestä. Haastatteluista kävi ilmi, että hankkeesta jäi yrityksille positiivinen kuva ja yritykset myös verkottuivat keskenään. Toisaalta hanke oli yrityksille ajoittain myös melko työläs. Tuloksena voidaan todeta, että Brändi-hanke oli onnistunut ja vastaavanlaisia hankkeita voisi järjestää myös tulevaisuudessa.
Haastatellut yritykset olivat eri vaiheissa brändinsä jalkauttamisessa. Brändin jalkauttaminen on jokaisella yrityksellä omannäköistä toimintaa, mutta yleiset suuntaviivat ovat samantyyppisiä. Yritykset muun muassa korostivat brändin jalkauttamisen olevan jatkuvaa työtä, joka vaatii sitoutumista koko yritykseltä. Kaikki haastatellut yritykset olivat päässeet alkuun brändinsä jalkauttamistyössä ja brändiä oli jalkautettu sekä yritysten sisällä että myös ulospäin.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään brändin jalkauttamiseen erityisesti Brändi-hankkeen kannalta. Brändi-hanke toteutettiin vuosien 2007 ja 2008 aikana Kymenlaakson ammattikorkeakoulun, Kymenlaakson liiton ja alueen yritysten yhteishankkeena. Brändi-hankkeessa pilotoitiin Seppo Laaksosen kehittämää Brändikolmiot-mallia. Opinnäytetyössä selvitetään Brändi-hankkeeseen osallistuneiden yritysten mielipiteitä hankkeesta sekä keinoja, joilla kyseiset yritykset ovat jalkauttaneet brändiään. Työn tavoitteena on koota yhteen palautetta Brändi-hankkeesta ja tietoa sen aikaansaamista toimenpiteistä yrityksissä: hankkeen järjestäjät voivat hyödyntää näitä tietoja esimerkiksi arvioidessaan hankkeen onnistumista ja suunnitellessaan uusia hankkeita.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä haastattelututkimusta, sillä se sopi parhaiten tutkimusongelman ratkaisemiseen. Työtä varten haastateltiin seitsemää kymmenestä Brändi-hankkeeseen osallistuneesta yrityksestä. Haastatteluista kävi ilmi, että hankkeesta jäi yrityksille positiivinen kuva ja yritykset myös verkottuivat keskenään. Toisaalta hanke oli yrityksille ajoittain myös melko työläs. Tuloksena voidaan todeta, että Brändi-hanke oli onnistunut ja vastaavanlaisia hankkeita voisi järjestää myös tulevaisuudessa.
Haastatellut yritykset olivat eri vaiheissa brändinsä jalkauttamisessa. Brändin jalkauttaminen on jokaisella yrityksellä omannäköistä toimintaa, mutta yleiset suuntaviivat ovat samantyyppisiä. Yritykset muun muassa korostivat brändin jalkauttamisen olevan jatkuvaa työtä, joka vaatii sitoutumista koko yritykseltä. Kaikki haastatellut yritykset olivat päässeet alkuun brändinsä jalkauttamistyössä ja brändiä oli jalkautettu sekä yritysten sisällä että myös ulospäin.