Kartalla!-projekti : sanojen avulla parempaan arkeen
Takkunen, Tiina (2009)
Takkunen, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911215789
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Kartalla!-projektia, jonka tarkoituksena oli tarjota terapeuttista ja voimauttavaa sanataidetoimintaa keskisuomalaisille nuorille. Projektin kohderyhmässä oli sekä syrjäytymisvaarassa olevia että jo psykiatrisen hoidon piirissä olevia nuoria, mutta mukana oli myös ns. tavallisia, yläkouluikäisiä nuoria. Projektin tavoitteet olivat kuitenkin yhtä lailla sekä auttavassa että ennaltaehkäisevässä toiminnassa. Projektin toteuttamista varten koottiin moniammatillinen työryhmä, johon kuului kirjallisuusterapiaohjaajia, sanataideohjaajia, toimintaterapeutti sekä tarinateatteri-/psykodraamaohjaaja.Projektin pilottivaihe, johon opinnäytetyö keskittyy, kesti syksystä 2008 syksyyn 2009. Tänä aikana nuorten ryhmiä perustettiin Suomen Kulttuurirahaston Myrsky-hankkeen myöntämän rahoituksen kautta kuusi, joista viisi kuului opinnäytetyön tarkastelun piiriin. Ryhmille tarjottiin kerhotoiminnan tapaisesti sanataidetoimintaa, ja kevään ja kesän 2009 aikana kullakin ryhmällä oli pääsääntöisesti 10 tapaamiskertaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella projektin toimivuutta käytännön ja hallinnon tasolla sekä kerätä nuorten kokemuksia projektista. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä, joiden kohteina olivat ryhmissä käyneet nuoret, ohjaajat, projektikoordinaattori sekä eri yhteistyötahot, joiden kautta nuorten ryhmät muodostuivat.
Kerätyn aineiston perusteella nuorten kokemukset projektista olivat pääosin positiivisia ja projektin jatkumista ja pidempää kestoa toivottiin. Työtavoissa ei myöskään ollut huomauttamista. Kuitenkin erityisesti ohjaajat kokivat projektin hallinnon ja koordinoinnin toimivuudessa olleen puutteita. Tiedotus ei ollut toiminut tehokkaimmalla mahdollisella tavalla ja muutenkin projektiin toivottiin selkeämpää rakennetta. Haasteellisena koettiin myös kohderyhmään kuuluvien nuorten tavoittaminen ja toimintaan innostaminen. Projektin voidaan kuitenkin sanoa ainakin osittain onnistuneen tavoitteessaan, sanojen antamisessa nuorille omien ongelmien ja ajatusten käsittelyyn.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella projektin toimivuutta käytännön ja hallinnon tasolla sekä kerätä nuorten kokemuksia projektista. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja kyselyä, joiden kohteina olivat ryhmissä käyneet nuoret, ohjaajat, projektikoordinaattori sekä eri yhteistyötahot, joiden kautta nuorten ryhmät muodostuivat.
Kerätyn aineiston perusteella nuorten kokemukset projektista olivat pääosin positiivisia ja projektin jatkumista ja pidempää kestoa toivottiin. Työtavoissa ei myöskään ollut huomauttamista. Kuitenkin erityisesti ohjaajat kokivat projektin hallinnon ja koordinoinnin toimivuudessa olleen puutteita. Tiedotus ei ollut toiminut tehokkaimmalla mahdollisella tavalla ja muutenkin projektiin toivottiin selkeämpää rakennetta. Haasteellisena koettiin myös kohderyhmään kuuluvien nuorten tavoittaminen ja toimintaan innostaminen. Projektin voidaan kuitenkin sanoa ainakin osittain onnistuneen tavoitteessaan, sanojen antamisessa nuorille omien ongelmien ja ajatusten käsittelyyn.