Kespron ja Figgjon välisen tilaus- toimitusketjun nykyaikaistaminen ja kehittäminen
Vuoria, Jussi (2012)
Vuoria, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914281
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää Kespron ja sen tavarantoimittajan, Figgjon välistä tilaus- toimitusprosessia. Kespron ja Figgjon ovat tehneet 90- luvulta asti yhteistyötä, mutta tänä aikana toiminnan kehittämiseen ei ole panostettu, resurssien puutteen vuoksi. Tämän vuoksi tilaus-toimitusprosessi on ollut hyvin resursseja sitova ja tehoton.
Työ aloitettiin kuvaamalla nykytila ja selvittämällä nykymallien suurimmat heikkoudet. Nykytila-analyysin perusteella lähdin selvittämään uusi tehokkaampia toimintamalleja, hyödyntäen organisaatiomme järjestelmä-, sekä toimitusketjunhallinnan asiantuntijoiden osaamista.
Työn tutkimuskysymyksiksi nousivat seuraavat kysymykset: Pystytäänkö nimikkeiden määrää lisäämään, kuitenkaan lisäämättä varastoitavien nimikkeiden määrää? Mitä hyötyjä on saavutettavissa tilaus-toimitusprosessin sähköistämisellä?
Tutkimusteoriassa hyödynsin toimitusketjunohjauksen teorioiden lisäksi hankintatoimen johtamisen teorioita, sekä asiakasnäkökulman teorioita, palveluiden kehittämisessä.
Työn ansiosta pystyimme tehostamaan prosessia ja vähentämään siihen sitoutuneita resursseja. Lisäksi uusi toimintamalli myös edesauttoi valikoiman laajentamista ja sen myötä myynnin kasvua. Keskeisiä varastonarvoja saatiin myös parannettua uuden toimintamallin käyttöönoton myötä.
Työ aloitettiin kuvaamalla nykytila ja selvittämällä nykymallien suurimmat heikkoudet. Nykytila-analyysin perusteella lähdin selvittämään uusi tehokkaampia toimintamalleja, hyödyntäen organisaatiomme järjestelmä-, sekä toimitusketjunhallinnan asiantuntijoiden osaamista.
Työn tutkimuskysymyksiksi nousivat seuraavat kysymykset: Pystytäänkö nimikkeiden määrää lisäämään, kuitenkaan lisäämättä varastoitavien nimikkeiden määrää? Mitä hyötyjä on saavutettavissa tilaus-toimitusprosessin sähköistämisellä?
Tutkimusteoriassa hyödynsin toimitusketjunohjauksen teorioiden lisäksi hankintatoimen johtamisen teorioita, sekä asiakasnäkökulman teorioita, palveluiden kehittämisessä.
Työn ansiosta pystyimme tehostamaan prosessia ja vähentämään siihen sitoutuneita resursseja. Lisäksi uusi toimintamalli myös edesauttoi valikoiman laajentamista ja sen myötä myynnin kasvua. Keskeisiä varastonarvoja saatiin myös parannettua uuden toimintamallin käyttöönoton myötä.