Laadullinen selvitys osallistujien palvelupolulla tieteellisessä konferenssissa - koettu tyytyväisyys ja järjestäjien onnistuminen : Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivät 21. - 23.5.2012 Lahdessa
Laine, Vuokko (2012)
Laine, Vuokko
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää konferenssin osallistujien tyytyväisyyttä ja tutkia laatua päivien palvelupolulla. Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivät järjestettiin ensimmäistä kertaa Lahdessa 21. - 23.5.2012. Konferenssiin osallistui yli 450 alan ammattilaista. Päivät järjestettiin yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun, Lahden yliopistokeskuksen ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMO:n kanssa. Käytännön järjestelyistä vastasi Lahden ammattikorkeakoulun Innovaatiokeskus. Päivät sisälsivät sessioita, infoja ja erilaisia keskustelufoorumeja sekä monipuolista ohjelmaa että iltatilaisuuksia.
Selvitin asiakastyytyväisyyttä palvelumuotoilun keinoin, luotainkyselyillä, joihin olin valinnut kuusi osallistujaa. Kysely oli päiväkirja, joka sisälsi paljon avoimia kysymyksiä konferenssin sisällöstä, asiakaspalvelusta ja sen kulusta. Pyrin kyselyn avulla saamaan tietoa ja palautetta palvelutilanteiden ns. totuuden hetkistä ja kartoittamaan osallistujien tarpeita, tunteita, toiveita ja motiiveja. Kontaktipisteitä ja tutkittavia asioita olivat sessiot, ohjelmat, ruokailut, kuljetukset, tapahtumaympäristöt, verkostoituminen, vuorovaikutteisuus ja viestintä. Olin itse mukana järjestämässä konferenssia ja se antoi syvyyttä ja näkökulmaa työhöni.
Analysoin vastauksia käyttämällä laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia. Päämääränä oli selvittää, mihin asioihin tulisi kiinnittää huomioita seuraavilla kevätpäivillä ja miten lisätä osallistujien motivaatiota, oppimista ja helpottaa verkostoitumista. Kyselyn tuloksista ilmeni, että kevätpäivät onnistuivat hyvin ja osallistujat olivat tyytyväisiä. Negatiivinen palaute oli vähäistä, ja se koski mm. sessioiden pitäjiä, tarjoiluja, viestintää ja ohjelmien yksityiskohtia. Totuuden hetkissä onnistuttiin päivillä hyvin ja asiakaspalvelua kiitettiin.
Opinnäytetyössäni on tietoa tieteellisen konferenssin sisällöstä, suunnittelusta ja järjestelyistä lisäksi. Tämä yksityiskohtainen selvitystyö antaa tietoa seuraavien kevätpäivien suunnittelijoille ja toimeksiantajalle, Lahden ammattikorkeakoulun Innovaatiokeskukselle, jolla oli myös oma Webropol -kysely.
Selvitin asiakastyytyväisyyttä palvelumuotoilun keinoin, luotainkyselyillä, joihin olin valinnut kuusi osallistujaa. Kysely oli päiväkirja, joka sisälsi paljon avoimia kysymyksiä konferenssin sisällöstä, asiakaspalvelusta ja sen kulusta. Pyrin kyselyn avulla saamaan tietoa ja palautetta palvelutilanteiden ns. totuuden hetkistä ja kartoittamaan osallistujien tarpeita, tunteita, toiveita ja motiiveja. Kontaktipisteitä ja tutkittavia asioita olivat sessiot, ohjelmat, ruokailut, kuljetukset, tapahtumaympäristöt, verkostoituminen, vuorovaikutteisuus ja viestintä. Olin itse mukana järjestämässä konferenssia ja se antoi syvyyttä ja näkökulmaa työhöni.
Analysoin vastauksia käyttämällä laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia. Päämääränä oli selvittää, mihin asioihin tulisi kiinnittää huomioita seuraavilla kevätpäivillä ja miten lisätä osallistujien motivaatiota, oppimista ja helpottaa verkostoitumista. Kyselyn tuloksista ilmeni, että kevätpäivät onnistuivat hyvin ja osallistujat olivat tyytyväisiä. Negatiivinen palaute oli vähäistä, ja se koski mm. sessioiden pitäjiä, tarjoiluja, viestintää ja ohjelmien yksityiskohtia. Totuuden hetkissä onnistuttiin päivillä hyvin ja asiakaspalvelua kiitettiin.
Opinnäytetyössäni on tietoa tieteellisen konferenssin sisällöstä, suunnittelusta ja järjestelyistä lisäksi. Tämä yksityiskohtainen selvitystyö antaa tietoa seuraavien kevätpäivien suunnittelijoille ja toimeksiantajalle, Lahden ammattikorkeakoulun Innovaatiokeskukselle, jolla oli myös oma Webropol -kysely.