Savcor Wedge –prosessianalyysijärjestelmän käytettävyyden parantaminen
Shults, Pavel (2012)
Shults, Pavel
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114804
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, mitä on käytettävyys. Tietojen ja tutkimuksien perusteella oli tarkoitus parantaa Savcor Wedge -prosessianalyysijärjestelmän käytettävyyttä kuitulinja 2:lla Imatralla. Käytettävyyden parantamisessa otettiin huomioon henkilökunnan mielipiteitä, toivomuksia ja käytössä olevien ohjelmien hyviä ominaisuuksia.
Työssä tehtiin kysely operaattoreille nykytilanteen selvittämiseksi. Kyselyssä selvitettiin, miten käytössä olevat ohjelmat vastasivat heidän odotuksiaan. Vastauksien pohjalta selvitettiin, minkälaisia ominaisuuksia työntekijät kaipasivat. Haastattelu pidettiin ylemmälle toimihenkilöstölle. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitä heidän mielestään piti parantaa tai muuttaa. Haastatellut henkilöt olivat käyttäneet Wedgeä jo jonkin aikaa, joten he olivat saaneet jo kokemuksia ohjelmasta ja tiesivät sen heikkouksista.
Käytettävyysteoriaan nojaten kehitettiin hyvin selkeän näköinen, yksinkertainen ja helppokäyttöinen ohjelma. Parannuksissa huomioitiin henkilöstön toivomuksia, mikäli se oli mahdollista ohjelman ominaisuuksissa. Kaikkea ei ollut mahdollista muuttaa konsernin tasolla, vaan viesti toimitettiin ohjelman toimittajalle, jotta se osaisi tehdä muutoksia ohjelmaan tulevaisuudessa.
Työssä tehtiin kysely operaattoreille nykytilanteen selvittämiseksi. Kyselyssä selvitettiin, miten käytössä olevat ohjelmat vastasivat heidän odotuksiaan. Vastauksien pohjalta selvitettiin, minkälaisia ominaisuuksia työntekijät kaipasivat. Haastattelu pidettiin ylemmälle toimihenkilöstölle. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitä heidän mielestään piti parantaa tai muuttaa. Haastatellut henkilöt olivat käyttäneet Wedgeä jo jonkin aikaa, joten he olivat saaneet jo kokemuksia ohjelmasta ja tiesivät sen heikkouksista.
Käytettävyysteoriaan nojaten kehitettiin hyvin selkeän näköinen, yksinkertainen ja helppokäyttöinen ohjelma. Parannuksissa huomioitiin henkilöstön toivomuksia, mikäli se oli mahdollista ohjelman ominaisuuksissa. Kaikkea ei ollut mahdollista muuttaa konsernin tasolla, vaan viesti toimitettiin ohjelman toimittajalle, jotta se osaisi tehdä muutoksia ohjelmaan tulevaisuudessa.