Uutiskirjeen tilauslomakkeen konversio-optimointi
Harteela, Ville (2012)
Harteela, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Frugal Oy. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä tekijöitä Frugal Oy:n Alennuskoodit.us-sivustolla muuttamalla voitaisiin kasvattaa sivuston konversiota. Alennuskoodit.us-sivustolla konversion kasvattaminen tarkoitti sivuston uutiskirjeen tilauslomakkeen muokkaamista siten, että aiempaa useampi sivuston vierailija tilaisi uutiskirjeen. Tiettyjen tekijöiden vaikutus konversioon selvitettiin suorittamalla A/B-testaus sivustolla.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin konversion käsitteeseen sekä kahteen konversion testaamismenetelmään: A/B-testaukseen ja monimuuttujatestaukseen. Lisäksi työssä tutustuttiin konversio-optimointityökaluihin Visual Website Optimizer ja Google Analysis Content Experiments tarkoituksena selvittää, soveltuisiko toinen työkaluista työn käytännön osuuden suorittamiseen. Käytännön osuuden A/B-testauksen toteuttamiseen valittiin lopulta Visual Website Optimizer.
A/B-testauksen avulla uutiskirjeen tilauslomakkeesta löydettiin neljä tekijää, joita muokkaamalla pystyttiin vaikuttamaan sivuston konversioon. Nämä neljä tekijää olivat tilauslomakkeen otsikko, kuvaus, alalaidan tarkentava kuvaus sekä Lähetä-painikkeen ulkoasu. Tehokkaimmin konversiota kasvattavaksi muutokseksi todettiin otsikkoon, kuvaukseen ja Lähetä-painikkeen ulkoasuun tehtyjen muutosten yhdistäminen. Nämä muutokset yhdistämällä sivuston konversiota saatiin kasvatettua 19,34 %.
A/B-testauksella ei saada koskaan aikaiseksi täysin eksakteja tai lopullisia tuloksia, joten opinnäytetyönkään tuloksia ei tulisi sellaisina pitää. Tästä syystä A/B-testausta tulisi jatkaa Alennuskoodit.us-sivustolla tutkimuksen tulokset huomioon ottaen.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin konversion käsitteeseen sekä kahteen konversion testaamismenetelmään: A/B-testaukseen ja monimuuttujatestaukseen. Lisäksi työssä tutustuttiin konversio-optimointityökaluihin Visual Website Optimizer ja Google Analysis Content Experiments tarkoituksena selvittää, soveltuisiko toinen työkaluista työn käytännön osuuden suorittamiseen. Käytännön osuuden A/B-testauksen toteuttamiseen valittiin lopulta Visual Website Optimizer.
A/B-testauksen avulla uutiskirjeen tilauslomakkeesta löydettiin neljä tekijää, joita muokkaamalla pystyttiin vaikuttamaan sivuston konversioon. Nämä neljä tekijää olivat tilauslomakkeen otsikko, kuvaus, alalaidan tarkentava kuvaus sekä Lähetä-painikkeen ulkoasu. Tehokkaimmin konversiota kasvattavaksi muutokseksi todettiin otsikkoon, kuvaukseen ja Lähetä-painikkeen ulkoasuun tehtyjen muutosten yhdistäminen. Nämä muutokset yhdistämällä sivuston konversiota saatiin kasvatettua 19,34 %.
A/B-testauksella ei saada koskaan aikaiseksi täysin eksakteja tai lopullisia tuloksia, joten opinnäytetyönkään tuloksia ei tulisi sellaisina pitää. Tästä syystä A/B-testausta tulisi jatkaa Alennuskoodit.us-sivustolla tutkimuksen tulokset huomioon ottaen.