Blogimainonta – välttämätön paha vai kiva lisä? : Blogien lukijoiden näkemyksiä blogimainonnasta
Pystynen, Kati (2012)
Pystynen, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millä tavalla harrastusblogien lukijat suhtautuvat blogeissa esiintyvään mainontaan. Tavoitteena oli ottaa selvää mikä lukijoiden mielestä on mainontaa, millainen vaikutus mainoksilla lukijoihin on, ovatko lukijat joskus ostaneet jotain blogimainonnan seurauksena ja tunnistavatko lukijat eron suosittelun ja mainoksen välillä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin blogeja ja bloggaamista ensin yleisellä tasolla, jotta ajankohtaisesta viestintämuodosta syntyisi selkeä kokonaiskuva. Omana lukunaan
käsiteltiin blogeissa käytettäviä mainonnan ja markkinoinnin muotoja. Lisäksi tutustuttiin blogien ympärille syntyneeseen promootiotoimintaan ja sen mahdollisuuksiin internetissä.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin syyskuussa 2012 pienryhmissä tehdyillä teemahaastatteluilla, joista kuhunkin osallistui 2-4 henkilöä. Haastateltavina olivat blogeja seuraavat naiset. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimustuloksissa saatiin selville, että lukijat ovat hyvin tietoisia blogeissa esiintyvistä mainoksista. Mainokseksi koettiin tapaukset, jossa bloggaaja on saanut tuotteen tai palvelun käyttöönsä valmistajalta tai markkinoijalta, ja sitä esitellään blogissa. Lukijat eivät osanneet sanoa, ovatko he joskus ostaneet tuotteen mainoksen vai suosittelun seurauksena.
Työn johtopäätöksenä voitiin todeta, että vaikka blogien lukijat kokevat erottavansa mainokset hyvin, on eroa suosittelun ja mainoksen välillä käytännössä vaikea tunnistaa. Tutkimustulosten perusteella lukijat pystyttiin jakamaan kolmeen eri bloginseuraajatyyppiin: mainoskriitikot, avoimet kokeilijat ja mainontaan luottajat.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin blogeja ja bloggaamista ensin yleisellä tasolla, jotta ajankohtaisesta viestintämuodosta syntyisi selkeä kokonaiskuva. Omana lukunaan
käsiteltiin blogeissa käytettäviä mainonnan ja markkinoinnin muotoja. Lisäksi tutustuttiin blogien ympärille syntyneeseen promootiotoimintaan ja sen mahdollisuuksiin internetissä.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin syyskuussa 2012 pienryhmissä tehdyillä teemahaastatteluilla, joista kuhunkin osallistui 2-4 henkilöä. Haastateltavina olivat blogeja seuraavat naiset. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimustuloksissa saatiin selville, että lukijat ovat hyvin tietoisia blogeissa esiintyvistä mainoksista. Mainokseksi koettiin tapaukset, jossa bloggaaja on saanut tuotteen tai palvelun käyttöönsä valmistajalta tai markkinoijalta, ja sitä esitellään blogissa. Lukijat eivät osanneet sanoa, ovatko he joskus ostaneet tuotteen mainoksen vai suosittelun seurauksena.
Työn johtopäätöksenä voitiin todeta, että vaikka blogien lukijat kokevat erottavansa mainokset hyvin, on eroa suosittelun ja mainoksen välillä käytännössä vaikea tunnistaa. Tutkimustulosten perusteella lukijat pystyttiin jakamaan kolmeen eri bloginseuraajatyyppiin: mainoskriitikot, avoimet kokeilijat ja mainontaan luottajat.