ATHLETES AS ENDORSERS : SPORTS STARS PLAYING IN THE FIELD OF ADVERTISING
Myllylä, Petri (2010)
Myllylä, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815505
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii julkisuuden henkilöiden käyttöä mainonnassa, keskittyen etenkin urheilijoihin. Mikä ajaa yritkset käyttämään urheilijoita yrityksien keulakuvina ja mitä riskejä tähän sisältyy? Viime aikoina median on täyttänyt uutiset miljoonia mainossopimuksilla ansaitsevien urheilijoiden osallisuudesta erinäisiin skandaaleihin, kuinka tämä olisi voitu välttää ja mitkä ovat sen vaikutukset mainostaviin yrityksiin? Pääpaino tutkimuksessa oli selvittää millaisin keinoin markkinoijat käyttävät taatakseen kampanjan onnistumisen? Toissijainen tavoite oli selvittää millaisia riskejä urheilijoihin panostamiseen sisältyy? Päätiedonlähteenä on käytetty alan kirjallisuutta ja internet artikkeleita. Tutkimuksessa selvisi että vaikka urheilijoiden käytössä mainostajina on omat riskinsä, onnistuneena se voi johtaa hyviinkin tuloksiin. Tutkimuksessa selvisi myös että useimmiten hyvinkin eri arvot painavat vaakakupissa valittaessa naisurheilijoita yrityksien mainostajiksi.