Kauppakeskus Elon asiakkaiden matkailijaprofiili
Koskinen, Mari (2009)
Koskinen, Mari
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia matkailijoita kauppakeskus Elossa käy ja muodostaa heidän matkailijaprofiilinsa. Tutkimukseen haastateltiin Ylöjärven ulkopuolisia asiakkaita, viljakkalalaiset ja kurulaiset mukaan lukien. Tavoitteena oli myös tutkia, millainen ostosmatkailukohde Elo on ja minkälaista matkailullista vetovoimaa sillä on. Tutkimus toteutettiin yhdessä kauppakeskuspäällikkö Timo Matinlompolon kanssa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaista lomakekyselyä. Tutkimukseen haastateltiin kaikkiaan 200 Elon Ylöjärven ulkopuolista asiakasta viiden päivän aikana syksyllä 2009. Haastattelulomakkeessa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä ja haastateltavat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla. Saadut vastaukset käsiteltiin tilasto-ohjelma Tixelin avulla ja vastauksia analysoitiin matkailijatypologioiden ja markkinoinnin teorioiden valossa.
Tutkimustulosten perusteella muodostettiin kauppakeskus Elon asiakkaiden matkailijaprofiili. Profiilin mukaan keskimääräinen matkailija on 40−49-vuotias parisuhteessa elävä ammatillisesti kouluttautunut tamperelainen nainen. Hän vierailee Elossa satunnaisesti omalla autolla shoppailemassa muita kuin päivittäistavaroita joko yksin tai puolisonsa kanssa. Aikaa hänellä kuluu tähän puolesta tunnista tuntiin ja rahaa 10−49 euroa. Hän seuraa Elon tiedottamista sanomalehdestä eikä hän ole kiinnostunut tulemaan Eloon järjestetylle ostosmatkalle. Tapahtumista häneen vetoaa suuret alennusmyynnit. Hän ei kaipaa Eloon muita palveluita eikä hän vieraile samalla matkalla muualla Ylöjärvellä, korkeintaan Eloa ympäröivissä liikkeissä.
Elo on kotimaisten päiväkävijöiden vapaa-ajan matkailun kohde. Se on myös ostospaikka ohiajaville työmatkalaisille. Elon vetovoimana ovat monet liikkeet saman katon alla ja helppo saavutettavuus omalla autolla. Elo tavoittaa hyvin oikeat kohderyhmät matkailumarkkinoinnin näkökulmasta. Elon tulisi olla osana Ylöjärven matkailullista kehittämistä tarjoamalla palvelujaan. Elon kannattaisi myös miettiä, mikä saisi matkailijat tulemaan juuri Elon itsensä vuoksi. Elo tarvitsisi aktiviteetin, nähtävyyden tai tapahtumia, jotta saisi matkailijat viipymään pitempään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökohtaista lomakekyselyä. Tutkimukseen haastateltiin kaikkiaan 200 Elon Ylöjärven ulkopuolista asiakasta viiden päivän aikana syksyllä 2009. Haastattelulomakkeessa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä ja haastateltavat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla. Saadut vastaukset käsiteltiin tilasto-ohjelma Tixelin avulla ja vastauksia analysoitiin matkailijatypologioiden ja markkinoinnin teorioiden valossa.
Tutkimustulosten perusteella muodostettiin kauppakeskus Elon asiakkaiden matkailijaprofiili. Profiilin mukaan keskimääräinen matkailija on 40−49-vuotias parisuhteessa elävä ammatillisesti kouluttautunut tamperelainen nainen. Hän vierailee Elossa satunnaisesti omalla autolla shoppailemassa muita kuin päivittäistavaroita joko yksin tai puolisonsa kanssa. Aikaa hänellä kuluu tähän puolesta tunnista tuntiin ja rahaa 10−49 euroa. Hän seuraa Elon tiedottamista sanomalehdestä eikä hän ole kiinnostunut tulemaan Eloon järjestetylle ostosmatkalle. Tapahtumista häneen vetoaa suuret alennusmyynnit. Hän ei kaipaa Eloon muita palveluita eikä hän vieraile samalla matkalla muualla Ylöjärvellä, korkeintaan Eloa ympäröivissä liikkeissä.
Elo on kotimaisten päiväkävijöiden vapaa-ajan matkailun kohde. Se on myös ostospaikka ohiajaville työmatkalaisille. Elon vetovoimana ovat monet liikkeet saman katon alla ja helppo saavutettavuus omalla autolla. Elo tavoittaa hyvin oikeat kohderyhmät matkailumarkkinoinnin näkökulmasta. Elon tulisi olla osana Ylöjärven matkailullista kehittämistä tarjoamalla palvelujaan. Elon kannattaisi myös miettiä, mikä saisi matkailijat tulemaan juuri Elon itsensä vuoksi. Elo tarvitsisi aktiviteetin, nähtävyyden tai tapahtumia, jotta saisi matkailijat viipymään pitempään.