Omaohjaaja - luotettava ja lempeä huolehtija : lasten kokemuksia lastensuojelun omaohjaajuudesta
Nenonen, Aino-Leena; Blumén, Suvi-Tuulia (2012)
Nenonen, Aino-Leena
Blumén, Suvi-Tuulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616456
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tukimus, jonka tavoitteena on selvittää lasten kokemuksia lastensuojelun omaohjaajuudesta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä 10–17-vuotiasta huostaanotettua lasta. Lapset olivat kaikki sijoitettuna eteläsuomalaiseen pienryhmäkotiin, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda lasten kokemukset esiin ja niiden avulla mahdollistaa pienryhmäkodin omaohjaajuuden kehittäminen. Tutkimuksen aineisto kerättiin nauhoitettujen teemahaastattelujen avulla. Tulokset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lasten tiedot ja käsitykset omaohjaajuudesta vaihtelivat. Lasten kertomassa korostuivat omaohjaajan persoona, luottamussuhde omaohjaajaan ja yhteinen aika. Lapset kertoivat myös näkemyksiään omaohjaajamenetelmästä. Osa lapsista oli tyyväisiä omaohjaajamenetelmään, mutta osa antoi myös kritiikkiä ja kyseenalaisti menetelmän tarpeellisuutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset kuvasivat omaohjaajaaenimmäkseen tämän persoonan kautta, mutta tiesivät myös omaohjaajan tekemästä työstä suhteellisen paljon. Lapset kokivat omaohjaajan luotettavaksi, ymmärtäväiseksi, reiluksi ja lempeäksi huolehtijaksi, joka hoitaa asioita, hankkii tavaroita ja jonka kanssa voi viettää yhteistä aikaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että lasten tiedot ja käsitykset omaohjaajuudesta vaihtelivat. Lasten kertomassa korostuivat omaohjaajan persoona, luottamussuhde omaohjaajaan ja yhteinen aika. Lapset kertoivat myös näkemyksiään omaohjaajamenetelmästä. Osa lapsista oli tyyväisiä omaohjaajamenetelmään, mutta osa antoi myös kritiikkiä ja kyseenalaisti menetelmän tarpeellisuutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset kuvasivat omaohjaajaaenimmäkseen tämän persoonan kautta, mutta tiesivät myös omaohjaajan tekemästä työstä suhteellisen paljon. Lapset kokivat omaohjaajan luotettavaksi, ymmärtäväiseksi, reiluksi ja lempeäksi huolehtijaksi, joka hoitaa asioita, hankkii tavaroita ja jonka kanssa voi viettää yhteistä aikaa.