Asiakastyön muistiinpanot työvälineenä lastensuojelun avohuollossa : toimintatutkimus Maunulan lastensuojelutiimin dokumentointihankkeessa
Holmberg, Miia (2012)
Holmberg, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516356
Tiivistelmä
Holmberg, Miia. Asiakastyön muistiinpanot työvälineenä lastensuojelun avohuollossa. Toimintatutkimus Maunulan lastensuojelutiimin dokumentointihankkeessa. Helsinki, syksy 2012, 63 sivua, 4 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Terveyden edistämisen koulutusohjelma. Perhehoitotyö, Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena Helsingin kaupungin sosiaaliviraston Maunulan toimipisteen Maunulan lastensuojelutiimissä. Työryhmässä on lähdetty kehittämään asiakastyön dokumentointikäytäntöjä vuodesta 2005 alkaen niin, että ne palvelisivat aikaisempaa paremmin sekä työntekijöitä että asiakkaita. Toimintatutkimus jatkoi kehittämistyötä vuoden 2008 alusta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Maunulan lastensuojelutiimin työntekijöiden kokemuksia työryhmässä vuonna 2006 aloitetusta työtavasta, jossa asiakastyön muistiinpanot annetaan asiakkaille itselleen luettaviksi. Tavoitteena oli kokemusten avulla selvittää voivatko muistiinpanot toimia työntekijöille työvälineenä ja muuttiko uusi työtapa heidän tapaansa tehdä työtä tai kohdata asiakas.
Toimintatutkimus toteutettiin vuosina 2008 - 2009. Tutkimuksen aineisto koostui Maunulan lastensuojelutiimin kehittämispäivä muistiosta, asiakaspalautekyselyistä ja työntekijöiden kirjaamista kokemuksista muistiinpanojen antamisesta asiakkaille. Aineiston analyysissä keskeisiksi teemoiksi nousivat työntekijöiden työn sisällön kehittyminen uuden työtavan kautta ja uuden työtavan vaikutukset asiakkaiden kohtaamiseen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että muistiinpanojen antamisesta tuli yksi työväline Maunulan lastensuojelutiimin työntekijöille. Uuden työtavan myötä työntekijät pysähtyivät pohtimaan miksi, miten ja kenelle dokumentteja kirjaavat. Muistiinpanoihin kirjattu kieli ja niiden sisältö kehittyivät. Työtapa lisäsi lastensuojelutyön läpinäkyvyyttä ja teki työtä avoimemmaksi. Muistiinpano toimi apuna asiakkaan kohtaamisessa ja dialogisen keskustelun syntymisessä. Muistiinpanot toimivat myös apuna työntekijöiden oman työn suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyö koostuu toimintatutkimuksen eri vaiheiden kuvauksesta, teoreettisesta viitekehyksestä sekä kokemuksista, jotka työryhmälle uudesta työtavasta oli syntynyt.
Asiasanat: lastensuojelu, avohuolto, dokumentointi, dialogisuus, toimintatutkimus
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Terveyden edistämisen koulutusohjelma. Perhehoitotyö, Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena Helsingin kaupungin sosiaaliviraston Maunulan toimipisteen Maunulan lastensuojelutiimissä. Työryhmässä on lähdetty kehittämään asiakastyön dokumentointikäytäntöjä vuodesta 2005 alkaen niin, että ne palvelisivat aikaisempaa paremmin sekä työntekijöitä että asiakkaita. Toimintatutkimus jatkoi kehittämistyötä vuoden 2008 alusta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Maunulan lastensuojelutiimin työntekijöiden kokemuksia työryhmässä vuonna 2006 aloitetusta työtavasta, jossa asiakastyön muistiinpanot annetaan asiakkaille itselleen luettaviksi. Tavoitteena oli kokemusten avulla selvittää voivatko muistiinpanot toimia työntekijöille työvälineenä ja muuttiko uusi työtapa heidän tapaansa tehdä työtä tai kohdata asiakas.
Toimintatutkimus toteutettiin vuosina 2008 - 2009. Tutkimuksen aineisto koostui Maunulan lastensuojelutiimin kehittämispäivä muistiosta, asiakaspalautekyselyistä ja työntekijöiden kirjaamista kokemuksista muistiinpanojen antamisesta asiakkaille. Aineiston analyysissä keskeisiksi teemoiksi nousivat työntekijöiden työn sisällön kehittyminen uuden työtavan kautta ja uuden työtavan vaikutukset asiakkaiden kohtaamiseen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että muistiinpanojen antamisesta tuli yksi työväline Maunulan lastensuojelutiimin työntekijöille. Uuden työtavan myötä työntekijät pysähtyivät pohtimaan miksi, miten ja kenelle dokumentteja kirjaavat. Muistiinpanoihin kirjattu kieli ja niiden sisältö kehittyivät. Työtapa lisäsi lastensuojelutyön läpinäkyvyyttä ja teki työtä avoimemmaksi. Muistiinpano toimi apuna asiakkaan kohtaamisessa ja dialogisen keskustelun syntymisessä. Muistiinpanot toimivat myös apuna työntekijöiden oman työn suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyö koostuu toimintatutkimuksen eri vaiheiden kuvauksesta, teoreettisesta viitekehyksestä sekä kokemuksista, jotka työryhmälle uudesta työtavasta oli syntynyt.
Asiasanat: lastensuojelu, avohuolto, dokumentointi, dialogisuus, toimintatutkimus