Digitaalisten mainosnäyttöjen vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Hokkanen, Jaakko (2012)
Hokkanen, Jaakko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten Mikkelin Prismassa käytettävät digitaaliset mai-nosnäytöt vaikuttavat ostokäyttäytymiseen kuluttajien omasta mielestä ja huomaavatko kuluttajat ylipää-tänsä digitaalisia mainosnäyttöjä myymälässä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, kiinnittävätkö Prisman asiakkaat enemmän huomiota myymälässä perinteiseen julistemainontaan vai digitaalisiin mai-nosnäyttöihin ja mistä Prisman asiakkaat etsivät tuotetietoutta Prismassa myytäviin tuotteisiin.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu mainonnasta ja kuluttajan ostokäyttäytymisestä. Mainonnasta kerron yleisesti mainonnan tavoitteista, erilaisista mainonnan muodoista, mainonnan vaikutusmalleista ja erityi-sesti syvennyin kertomaan digitaalisesta mainonnasta ja mainonnasta myymäläpisteessä. Kuluttajien ostokäyttäytymisessä kerron tarkemmin mitkä asiat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen ja miten kuluttajan ostoprosessi etenee vaihe vaiheelta.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimustapaa. Toteutin tutkimuksen henki-lökohtaisena haastatteluna. Tutkimukseen haastattelin 96 asiakasta Mikkelin Prismassa heidän ostokäyn-tinsä jälkeen, haastattelemassa olin kolmena eri päivänä. Henkilökohtaisena haastattelun kautta pystyin havainnollistamaan tutkimusta ja näin avaamaan aihetta paremmin haastateltaville.
Tutkimuksen mukaan digitaaliset mainosnäytöt huomataan myymälässä, mutta itse mainoksiin ei kui-tenkaan kiinnitetä huomiota tarpeeksi, jotta niiden perusteella tehtäisiin ostopäätöksiä. Tuloksista oli pääteltävissä, että digitaalisten mainosnäyttöjen sisältöä pitäisi kehittää tulevaisuudessa huomiota herät-tävämmäksi. Asiakkaat haluaisivat nähdä mainoksissa tarjouksia Prisman tuotteista eikä niinkään mui-den toimipaikkojen mainoksia. Digitaaliset mainosnäytöt ja perinteinen julistemainonta huomattiin mel-kein yhtä hyvin myymälässä, joten tämän tutkimuksen perusteella on vaikea sanoa kumpi myymälä-mainonnan keino olisi tehokkaampi. Tutkimuksen mukaan asiakkaat etsivät eniten tuotetietoutta Prisman tuotteista perinteisestä paperisesta kuvastosta ja yllättäen vasta neljänneksi eniten etsitään tuotetietoutta Prisman internetsivujen kautta.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu mainonnasta ja kuluttajan ostokäyttäytymisestä. Mainonnasta kerron yleisesti mainonnan tavoitteista, erilaisista mainonnan muodoista, mainonnan vaikutusmalleista ja erityi-sesti syvennyin kertomaan digitaalisesta mainonnasta ja mainonnasta myymäläpisteessä. Kuluttajien ostokäyttäytymisessä kerron tarkemmin mitkä asiat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen ja miten kuluttajan ostoprosessi etenee vaihe vaiheelta.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimustapaa. Toteutin tutkimuksen henki-lökohtaisena haastatteluna. Tutkimukseen haastattelin 96 asiakasta Mikkelin Prismassa heidän ostokäyn-tinsä jälkeen, haastattelemassa olin kolmena eri päivänä. Henkilökohtaisena haastattelun kautta pystyin havainnollistamaan tutkimusta ja näin avaamaan aihetta paremmin haastateltaville.
Tutkimuksen mukaan digitaaliset mainosnäytöt huomataan myymälässä, mutta itse mainoksiin ei kui-tenkaan kiinnitetä huomiota tarpeeksi, jotta niiden perusteella tehtäisiin ostopäätöksiä. Tuloksista oli pääteltävissä, että digitaalisten mainosnäyttöjen sisältöä pitäisi kehittää tulevaisuudessa huomiota herät-tävämmäksi. Asiakkaat haluaisivat nähdä mainoksissa tarjouksia Prisman tuotteista eikä niinkään mui-den toimipaikkojen mainoksia. Digitaaliset mainosnäytöt ja perinteinen julistemainonta huomattiin mel-kein yhtä hyvin myymälässä, joten tämän tutkimuksen perusteella on vaikea sanoa kumpi myymälä-mainonnan keino olisi tehokkaampi. Tutkimuksen mukaan asiakkaat etsivät eniten tuotetietoutta Prisman tuotteista perinteisestä paperisesta kuvastosta ja yllättäen vasta neljänneksi eniten etsitään tuotetietoutta Prisman internetsivujen kautta.