Vanhempien kokemuksia päivähoidon aloittamisesta Paattisten päivähoitoyksikössä
Virtanen, Henna (2012)
Virtanen, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716914
Tiivistelmä
Paattisten päivähoitoyksikössä aloitti maaliskuussa 2012, uusi 2-4-vuotiaiden ryhmä. Ryhmän aikuisina toimivat lastentarhanopettaja ja lastenhoitaja. Päiväkodin johtaja halusi selvittää, miten uuden ryhmän vanhemmat kokivat lastensa päivähoidon aloittamisen. Tutkimuksen tarkoituksena on toimia päivähoitoyksikölle apuvälineenä, päivähoidon aloittamisessa käytettävien menetelmien kehittämiseksi.
Tutkimus selvittää, miten vanhemmat ovat kokeneet päivähoidon aloittamisen, miten yhteistyö henkilökunnan kanssa on sujunut vanhempien näkökulmasta ja millaista yhteistyötä vanhemmat kaipaisivat lisää. Lisäksi se selvittää, mitä mieltä vanhemmat ovat tutustumiskäynnistä, alku- ja kasvatuskeskusteluista sekä lapsen tutustumisesta ryhmään ennen päivähoidon aloittamista.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Kevään 2012 aikana haastattelin seitsemän lapsen vanhempia. Yhdet vanhemmat eivät halunneet osallistua tutkimukseen. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja kaikki haastattelut nauhoitettiin. Ennen haastatteluja jaoin haastattelurungot ja saatekirjeet vanhemmille. Haastateltuani kaikki vanhemmat litteroin haastattelut. Tämän jälkeen teemoittelin aineistoni neljän teemani alle, näin sain kokonaiskuvan jokaiseen teemaan tulleista kommenteista.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät vanhemmat erityisesti jännittäneet päivähoidon aloitusta ja olivat kokeneet sen kaikin puolin positiiviseksi kokemukseksi. Pieni, kahdeksan lapsen ryhmä, koettiin, hoidon aloittamista helpottavaksi tekijäksi. Päivähoidon aloituksen vaikutukset lapseen sekä koko perheen arkeen olivat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Yhteistyö päivähoidon henkilökunnan kanssa koettiin sujuvaksi.
Vanhempien kehitysehdotuksiksi nousivat päivittäiset pidemmät keskusteluhetket, useammin järjestetyt kasvatuskeskustelut sekä muut erilaiset keinot, lisätä tiedon kulkua puolin ja toisin. Vanhempien mielestä yhteistyössä korostuu tiedon kulku kasvatuskumppanilta toiselle sekä kuunteleva ja keskusteleva vuorovaikutus.
Tutkimus selvittää, miten vanhemmat ovat kokeneet päivähoidon aloittamisen, miten yhteistyö henkilökunnan kanssa on sujunut vanhempien näkökulmasta ja millaista yhteistyötä vanhemmat kaipaisivat lisää. Lisäksi se selvittää, mitä mieltä vanhemmat ovat tutustumiskäynnistä, alku- ja kasvatuskeskusteluista sekä lapsen tutustumisesta ryhmään ennen päivähoidon aloittamista.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Kevään 2012 aikana haastattelin seitsemän lapsen vanhempia. Yhdet vanhemmat eivät halunneet osallistua tutkimukseen. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja kaikki haastattelut nauhoitettiin. Ennen haastatteluja jaoin haastattelurungot ja saatekirjeet vanhemmille. Haastateltuani kaikki vanhemmat litteroin haastattelut. Tämän jälkeen teemoittelin aineistoni neljän teemani alle, näin sain kokonaiskuvan jokaiseen teemaan tulleista kommenteista.
Tutkimuksessa selvisi, etteivät vanhemmat erityisesti jännittäneet päivähoidon aloitusta ja olivat kokeneet sen kaikin puolin positiiviseksi kokemukseksi. Pieni, kahdeksan lapsen ryhmä, koettiin, hoidon aloittamista helpottavaksi tekijäksi. Päivähoidon aloituksen vaikutukset lapseen sekä koko perheen arkeen olivat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Yhteistyö päivähoidon henkilökunnan kanssa koettiin sujuvaksi.
Vanhempien kehitysehdotuksiksi nousivat päivittäiset pidemmät keskusteluhetket, useammin järjestetyt kasvatuskeskustelut sekä muut erilaiset keinot, lisätä tiedon kulkua puolin ja toisin. Vanhempien mielestä yhteistyössä korostuu tiedon kulku kasvatuskumppanilta toiselle sekä kuunteleva ja keskusteleva vuorovaikutus.