Lapsiperheiden internetsivustot : Case: Kersanet
Lampimäki, Anne (2012)
Lampimäki, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418137
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia sosiaali- ja terveysalan sähköisten palveluiden kehitystä Suomessa sekä suorittaa vertailu Kersanet-verkkoportaalin ja erilaisten lapsiperheille tarkoitettujen internetsivustojen kesken. Kersanet-verkkoportaali on Etelä-Pohjanmaalla asuvien 0–12-vuotiaiden lasten vanhemmille suunnattu palvelu internetissä. Kersanet-verkkoportaali sisältää tietoa lapsista ja lapsiperheiden palveluista Etelä-Pohjanmaan alueella.
Vertailukohteeksi valittiin hyvinkääläisille äitiys-, lasten- ja ehkäisyneuvolan palveluita käyttäville suunnattu Nettineuvola Nelli sekä kaikille Kotkan ja Pyhtään asukkaille suunnattu hyvinvointipalvelu Nettineuvo. Vertailtavat kohteet olivat sivustojen käytettävyys, visuaalisuus, käyttäjien huomiointi sekä taustaorganisaatio. Vertailu tehtiin kuvailemalla sanallisesti sivustojen palveluita.
Vertailtavilla sivustoilla oli paljon yhteisiä piirteitä. Kaikkien vertailtavien sivustojen tavoite oli sama; antaa käyttäjille nopeasti informaatiota sekä alueen eri toimijoiden yhteystietoja. Kersanet oli paras käyttäjien huomioinnissa, mutta siitä puuttui joitain palveluita, mitä Nettineuvola Nelli ja Nettineuvo tarjosivat. Kersanetistä esimerkiksi puuttui asiantuntijapalvelu, minkä kautta voi kysyä apua tai neuvoja.
Vertailukohteeksi valittiin hyvinkääläisille äitiys-, lasten- ja ehkäisyneuvolan palveluita käyttäville suunnattu Nettineuvola Nelli sekä kaikille Kotkan ja Pyhtään asukkaille suunnattu hyvinvointipalvelu Nettineuvo. Vertailtavat kohteet olivat sivustojen käytettävyys, visuaalisuus, käyttäjien huomiointi sekä taustaorganisaatio. Vertailu tehtiin kuvailemalla sanallisesti sivustojen palveluita.
Vertailtavilla sivustoilla oli paljon yhteisiä piirteitä. Kaikkien vertailtavien sivustojen tavoite oli sama; antaa käyttäjille nopeasti informaatiota sekä alueen eri toimijoiden yhteystietoja. Kersanet oli paras käyttäjien huomioinnissa, mutta siitä puuttui joitain palveluita, mitä Nettineuvola Nelli ja Nettineuvo tarjosivat. Kersanetistä esimerkiksi puuttui asiantuntijapalvelu, minkä kautta voi kysyä apua tai neuvoja.