Nuorten kulttuuripalvelut Pieksämäellä : tarpeet ja markkinointi
Vatanen, Julia (2009)
Vatanen, Julia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911286394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911286394
Tiivistelmä
Nuorten kulttuuripalvelut Pieksämäellä - tarpeet ja markkinointi on Pieksämäen kaupungin vapaa-aikatoimen tilaama opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli tutkia kohderyhmän kiinnostusta ja tarpeita kulttuuripalveluista, sekä selvittää mitä kanavia nuorille suunnattujen palveluiden markkinoinnissa kannattaa käyttää. Tutkimustuloksia on tarkoitus hyödyntää kaupungin nuorten kulttuuripalvelujen kehittämisessä.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Pieksämäen kahden yläasteen oppilaat vastasivat kyselylomakkeeseen, jolla pyrin selvittämään nuorten kulttuuripalveluiden ja markkinoinnin kehittämistarpeita.
Keskeisin havainto tutkimuksessa oli puutteellinen tiedottaminen; suuri osa nuorista ei tiennyt kaupungin nuorten kulttuuripalveluista tarpeeksi. Havaitsin myös että tiedotusta nuoria koskevista kulttuuripalveluista täytyisi nuorten itsensä lisäksi kohdentaa myös heidän vanhemmilleen. Tästä syystä kehitysehdotukset keskittyvät juuri markkinointiin ja tiedottamiseen. Työn loppuun olen koonnut osiot joissa käsitellään nuorisoa kohderyhmänä ja mitä se vaatii markkinoinnilta.
Nuoriso ei ole homogeeninen ryhmä, joten palvelujen valikoiman on oltava monipuolista ja vaihtelevaa. Kohderyhmä myös uusiutuu nopeasti, joten palveluista tiedottamisen on oltava pitkäjänteistä ja jatkuvaa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena. Pieksämäen kahden yläasteen oppilaat vastasivat kyselylomakkeeseen, jolla pyrin selvittämään nuorten kulttuuripalveluiden ja markkinoinnin kehittämistarpeita.
Keskeisin havainto tutkimuksessa oli puutteellinen tiedottaminen; suuri osa nuorista ei tiennyt kaupungin nuorten kulttuuripalveluista tarpeeksi. Havaitsin myös että tiedotusta nuoria koskevista kulttuuripalveluista täytyisi nuorten itsensä lisäksi kohdentaa myös heidän vanhemmilleen. Tästä syystä kehitysehdotukset keskittyvät juuri markkinointiin ja tiedottamiseen. Työn loppuun olen koonnut osiot joissa käsitellään nuorisoa kohderyhmänä ja mitä se vaatii markkinoinnilta.
Nuoriso ei ole homogeeninen ryhmä, joten palvelujen valikoiman on oltava monipuolista ja vaihtelevaa. Kohderyhmä myös uusiutuu nopeasti, joten palveluista tiedottamisen on oltava pitkäjänteistä ja jatkuvaa.