Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Ilmainen markkinointi verkkoyhteisöissä : case: Aida-yhtyeen EP-levy
Kyttänen, Iina (2009)
Kyttänen, Iina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276330
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia internetin ilmaisten verkkoyhteisöjen markkinointimahdollisuuksia, kun markkinoitavana tuotteena toimi omakustanteena tuotettu EP-levy. Työ toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, joka sisälsi markkinointikampanjan toteutuksen sekä tuotti samalla hyödyllistä tietoa verkkoyhteisömarkkinoinnista. Tutkimuksen toiminnallisena tavoitteena oli markkinoida vielä suurelle yleisölle tuntemattoman Aida-yhtyeen omakustanne-EP-levyä mahdollisimman tehokkaasti vain ilmaisia kanavia hyödyntäen. Markkinointiin käytettiin kolmea erilaista verkkoyhteisöä, jotka olivat Facebook, MySpace ja IRC-galleria. Työn tutkimuksellisena tavoitteena oli tutkia, miten verkkoyhteisöissä markkinointia voidaan toteuttaa ja onko tällainen markkinointi ylipäänsä kannattavaa. Tutkimuksen tuottama tieto on sovellettavissa myös muiden omakustannejulkaisujen markkinointiin.
Työssä käydään läpi erilaisten verkkoyhteisöjen ominaispiirteitä ja pohditaan kuinka yhteisöjä on mahdollista käyttää markkinoinnin toteutukseen. Tutkimuksen lähdeteoksina käytettiin markkinointialan kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä erilaisia internetlähteitä. Markkinointi toteutettiin pääosin sissimarkkinointiin kuuluvan viraalimarkkinoinnin keinoin. Työssä avataan erilaisia markkinoinnin käsitteitä ja pohditaan viraalimarkkinoinnin määritelmän oikeellisuutta suhteessa käytettyihin menetelmiin.
Markkinoinnin tuloksia mitattiin Aida-yhtyeen kotisivuihin liitetyn ilmaisen Google Analytics -kävijäseurantasovelluksen avulla. Kotisivujen kävijäliikennettä tarkkailtiin kahden kuukauden ajan levyn ilmestymisestä eteenpäin. Sovelluksen esittämistä tiedoista tarkkailtiin kotisivuliikenteen kävijöiden ja käyntien, sekä kappaleiden latauksien määriä. Tutkimustulokset osoittivat verkkoyhteisömarkkinoinnin olevan helppo ja tehokas tapa toteuttaa omakustanteen markkinointia, kun käytössä ei ole rahallista panosta. Markkoinnin kannalta tehokkaimmaksi verkkoyhteisöksi osoittautui Facebook, jonka monipuoliset markkinointikanavat toivat kotisivuille eniten kävijöitä. Tehottomimmaksi verkkoyhteksöksi osoittautui IRC-galleria, koska palvelun ylläpito antoi markkinoinnille paljon rajoitteita.
Työssä käydään läpi erilaisten verkkoyhteisöjen ominaispiirteitä ja pohditaan kuinka yhteisöjä on mahdollista käyttää markkinoinnin toteutukseen. Tutkimuksen lähdeteoksina käytettiin markkinointialan kirjallisuutta, lehtiartikkeleita sekä erilaisia internetlähteitä. Markkinointi toteutettiin pääosin sissimarkkinointiin kuuluvan viraalimarkkinoinnin keinoin. Työssä avataan erilaisia markkinoinnin käsitteitä ja pohditaan viraalimarkkinoinnin määritelmän oikeellisuutta suhteessa käytettyihin menetelmiin.
Markkinoinnin tuloksia mitattiin Aida-yhtyeen kotisivuihin liitetyn ilmaisen Google Analytics -kävijäseurantasovelluksen avulla. Kotisivujen kävijäliikennettä tarkkailtiin kahden kuukauden ajan levyn ilmestymisestä eteenpäin. Sovelluksen esittämistä tiedoista tarkkailtiin kotisivuliikenteen kävijöiden ja käyntien, sekä kappaleiden latauksien määriä. Tutkimustulokset osoittivat verkkoyhteisömarkkinoinnin olevan helppo ja tehokas tapa toteuttaa omakustanteen markkinointia, kun käytössä ei ole rahallista panosta. Markkoinnin kannalta tehokkaimmaksi verkkoyhteisöksi osoittautui Facebook, jonka monipuoliset markkinointikanavat toivat kotisivuille eniten kävijöitä. Tehottomimmaksi verkkoyhteksöksi osoittautui IRC-galleria, koska palvelun ylläpito antoi markkinoinnille paljon rajoitteita.